Beskrivelse
”Digital uddannelse” dækker over flere ting (1) en digital transformation af hele uddannelsessektoren, (2) en voksende ed-tech-sektor, der både kalder på kompetencer og udvikler løsninger, og (3) det forhold at ”digitale kompetencer” er blevet mainstream – noget alle skal besidde.Det øgede fokus på digitale kompetencer ses både som et øget fokus datalogi og computationel tankegang, og ved at stort set alle discpliner gennegår en eller anden form for digital transformation. I tiltrædelsesforelæsningen vil jeg beskrive mit arbejde med digital uddannelse i relation til matematik, lige fra udvikling af nye uddannelsesteknologier over pædagogiske problemer relateret til brugen af kognitive værktøjer i klasseværelset til transformationer af centrale disciplinære metoder og værdier.
Derudover vil jeg beskrive de ambitioner og arbejdsplan for center for digital uddannelse, som vi er i færd med at etablere. Centret er et samarbejde mellem DIKU og IND og skal dække emner som Learning Analytics, Computer Science Education, kernefaglig transformation, Implementering af digitale løsninger i uddannelsessektoren og teknologiske aspekter af universitetspædagogik.
Periode | 10 jan. 2020 |
---|---|
Sted for afholdelse | Institut for Naturfagenes Didaktik |
Grad af anerkendelse | National |