Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Beskrivelse
Det er klart at foretrække at opdage elevers vanskeligheder med at lære at læse så tidligt som muligt. Jo før man kan sætte ind, jo bedre er mulighederne for at afværge læsevanskeligheder. Udfordringen er præcist at spotte netop de elever, som rent faktisk er i risiko for at udvikle længerevarende læsevanskeligheder. Gode test hjælper, men man bør være bevidst om, at de er forbundet med nogen usikkerhed, og jo tidligere man vil opdage læsevanskeligheder, jo større er usikkerheden. I foredraget præsenteres metoder til at vurdere præcisionen i risikovurdering og forskningsresultater fra ind- og udland, der angiver, hvilken præcision man kan forvente. I forlængelse af dette præsenteres forskellige måder i praksis at forholde sig konstruktivt til udfordringerne forbundet med den ikke-perfekte præcision.
Periode
14 sep. 2022
Begivenhedstitel
Ord 22 - konference om ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Arr. Børne- og Undervisningsministeriet