Billede af Ana Vera

Ana Vera

Ph.D.

  • Emil Holms Kanal 6

    2300 København S

20092023

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

Jeg er forsker i portugisiske, lusofone og iberiske studier og arbejder med både film samt sprog og kulturer. Jeg har en akademisk uddannelses- og undervisningsbaggrund fra Frankrig, og min forskning fokuserer i høj grad på portugisisk og spansk film, med særlig interesse for films forbindelse til samfundsmæssige, politiske og kulturelle kontekster.

Mit arbejde på området har resulteret i bogen Le Cinéma Portugais: Histoire, Culture et Societé 1963-2015 (L'Harmattan, 2019), som jeg har skrevet som eneforfatter. Bogen er en større undersøgelse af 50 års film, der belyste filmfortællingernes sammenhæng med udviklingen i det portugisiske samfund.

Ved siden af den dybdegående analyse af film (case-undersøgelser i hver periode) undersøgte jeg også det diskursive system i filmmagasiner med interesse for filmkritikere samt offentliggjorte interviews med filmskabere (arkiver i Portugal) og den kulturelle praksis omkring filmindustrien (lovgivning, som støtter og vedligeholder praksis). Bogpræsentation i Pleibéricos: https://www.youtube.com/watch?v=YI4fueKzdxw&feature=emb_title

For nyligt har jeg yderligere forfulgt spørgsmålet om, hvordan film forholder sig til sociale realiteter, ved at studere portugisisk og spansk film i forbindelse med en række multifacetterede kriser. Jeg undersøger de betingelser for filmproduktion, udstilling og kritik, der danner rammen om filmproduktion i forbindelse med multikriser, og analyserer fortællinger, stil og æstetik i et udvalgt korpus af iberiske film (jeg er PI på et forskningsprojektforslag, der er under vurdering, samt flere konferencebidrag om emnet).

Af denne grund skaber jeg også forskning inden for iberiske studier. Min indsats på dette område er todelt. På den ene side undersøger min forskning film som en kilde til viden, dvs. som et andet muligt forum for produktion af betydning og offentlig forståelse af de sociale udfordringer på Den Iberiske Halvø. På den anden side undersøger jeg de komplekse årsager til de teoretiske og praktiske vanskeligheder med at gennemføre iberiske studier (især i den danske akademiske verden) samt de muligheder for fornyelse, som feltet kan tilbyde (f.eks. som medforfatter af kapitlet "Implementing Iberian Studies in Denmark: Challenges and opportunities", Global Perspectives on Iberian Studies, på vej). 

Jeg har også været leder for det danske hold i det internationale projekt "ECOS – Exiles, to counter silence: Memories, objects, and narratives of uncertain times", som er finansieret af Europa-Kommissionen (september 2019 - april 2022): #ECOS Home - #ECOS exílios, contrariar o silêncio (ecosexilios-cria.org). Grundlaget for projektet var et samarbejde mellem akademikere, kunstnere og repræsentanter for civilsamfundet i Portugal, Frankrig og Danmark. ECOS fremmede en offentlig debat om, hvordan eksilfortællinger påvirker konstruktionen af en transnational hukommelse gennem en række pædagogiske aktiviteter, såsom: produktionen af en "ECOS-pædagogisk pakke"; tilrettelæggelsen af udstillinger og offentlige arrangementer; en bog, der samler erindringerne fra portugisere i eksil i Danmark (Tak Susie, 2021); og realiseringen af en dokumentarfilm om portugisere i eksil i Danmark (udgivet i maj 2022).

CV

EDUCATION AND ACADEMIC QUALIFICATIONS

Feb. 2016 : Academic qualification as « Maître de Conférences » in Romance Languages (14e section) and in Arts (18e section), French National Council of Universities (CNU)

Dec. 2015: PhD in Iberian Studies, Department of Hispanic and Lusophone Studies, University Lumière Lyon 2 – France

Sept. 2005: MRes in Philosophy - Aesthetics, Department of Philosophy, University Jean Moulin Lyon 3 – France           

Sept. 2004: “Maîtrise” in Ethnology, Department of Anthropology and Sociology, University Lumière Lyon 2 – France. Internship at ANIM (National Archives of Moving Images – Lisbon)

Sept. 2003: BA in Philosophy (4 years program – “Licenciatura”), Department of Philosophy, University of Évora - Portugal     

PRESENT APPOINTMENT

Since Feb. 2020: Teaching Associate Professor (100% teaching), Department of English, German and Romance Studies, Faculty of Humanities, University of Copenhagen (under contract until Feb. 2023).

PREVIOUS ACADEMIC EMPLOYMENTS AND APPOINTMENTS

Feb. 2017 - Feb. 2020: Research Assistant (100% teaching) in Portuguese and Brazilian Studies, Department of English, German and Romance Studies, Faculty of Humanities, University of Copenhagen.

Sept. 2011 – Aug. 2014: Temporary Lecturer and Research Assistant (ATER) in Portuguese and Brazilian Studies, University Blaise Pascal, Clermont-Ferrand II – France.

Sept. 2010 – Aug. 2011: Portuguese Language Assistant, Department of Languages and Communication, University of Bourgogne – France.

Dec. 2005 – Dec. 2015: Doctoral Researcher, Department of Hispanic and Lusophone Studies, University Lumière Lyon 2 – France.

Sept. 2003 – Jun. 2004: Monitor at Portuguese Language Center, Camões I.P., University Lumière Lyon 2 – France. 

ACADEMIC AFFILIATIONS

  • Iberian and Latin American Studies research forum (ILAS), ENGEROM, University of Copenhagen (since Feb. 2023)
  • Centre for Comparative Studies (CEC), Research Group LOCUS - DIIA: Iberian and Ibero-American Dialogues, University of Lisbon (since March 2022).
  • Association of Moving Images Researchers (AIM)
  • Centre for Latin American Studies (CLAS), University of Copenhagen (Feb. 2018 – Dec. 2022).
  • Research Centre of Literature and Sociopoetics (CELIS), University Blaise Pascal (since 2011).

REVIEWER FOR JOURNALS AND PUBLISHERS

  • Peer-Reviewer of a book manuscript for Peter Lang (2022).
  • Acting as peer-reviewer for papers on Portuguese and Spanish cinema and Portuguese culture for international journals, such as International Journal of Iberian Studies, Revue Romane - International Journal of Romance Languages and Literatures, Exchanges – The Interdisciplinary Research Journal, Revue d’Études Cinématographiques 

Undervisnings- og vejledningsområder

Post-Graduate level:

  • Analysis and Communication of Current Events in the Portuguese-Speaking World (2017-2022)
  • Cinema and identity (Spring 2017)
  • Supervisor of one M.A. dissertation (2019/2020): “Desire in the films of Manoel de Oliveira and João César Monteiro”.

Undergraduate level:

  • Introduction to Lusophone Language and Culture 
  • Introduction to the Portuguese-Speaking World 
  • Introduction to Area-Studies
  • Debates and Voices in Portuguese Society 
  • Film, Media and Arts in Portuguese in a Globalized World
  • Discourse and Identity 
  • Portuguese Language in Time and Space
  • Problem-Based Team Project
  • Voices in Luso-Brazilian Literature and Culture 
  • Professional Communication in Portuguese 
  • Area Studies Seminar on Language, Discourse, and Society 

DEPARTMENTAL LECTURES/MODULES:

  • “Transnational Perspectives in European film from 1945 to the present”
  • Culture 2: Cinema and Nation
  • Culture 3: Migrant and diasporic cinema in contemporary Europe

EXTERNAL TEACHING:

  • University of Vienna: Erasmus staff exchange program, 2 three-hour lectures on “Portuguese Cinema and Society” for the students in Portuguese culture and language, December 2018.
  • University of Graz: two-hour lecture about the “Narratives of crisis in Portuguese Cinema”, December 2018 (invited).

ADMINISTRATIVE RESPONSABILITIES

  • International Coordinator for Portuguese and Brazilian Studies (2017- present).

Kort præsentation

Jeg er forsker i portugisiske, lusofone og iberiske studier og arbejder med både film samt sprog og kulturer. Jeg har en akademisk uddannelses- og undervisningsbaggrund fra Frankrig, og min forskning fokuserer i høj grad på portugisisk og spansk film, med særlig interesse for films forbindelse til samfundsmæssige, politiske og kulturelle kontekster.

Mit arbejde på området har resulteret i bogen Le Cinéma Portugais: Histoire, Culture et Societé 1963-2015 (L'Harmattan, 2019), som jeg har skrevet som eneforfatter. Bogen er en større undersøgelse af 50 års film, der belyste filmfortællingernes sammenhæng med udviklingen i det portugisiske samfund.

Ved siden af den dybdegående analyse af film (case-undersøgelser i hver periode) undersøgte jeg også det diskursive system i filmmagasiner med interesse for filmkritikere samt offentliggjorte interviews med filmskabere (arkiver i Portugal) og den kulturelle praksis omkring filmindustrien (lovgivning, som støtter og vedligeholder praksis). Bogpræsentation i Pleibéricos: https://www.youtube.com/watch?v=YI4fueKzdxw&feature=emb_title

For nyligt har jeg yderligere forfulgt spørgsmålet om, hvordan film forholder sig til sociale realiteter, ved at studere portugisisk og spansk film i forbindelse med en række multifacetterede kriser. Jeg undersøger de betingelser for filmproduktion, udstilling og kritik, der danner rammen om filmproduktion i forbindelse med multikriser, og analyserer fortællinger, stil og æstetik i et udvalgt korpus af iberiske film (jeg er PI på et forskningsprojektforslag, der er under vurdering, samt flere konferencebidrag om emnet).

Af denne grund skaber jeg også forskning inden for iberiske studier. Min indsats på dette område er todelt. På den ene side undersøger min forskning film som en kilde til viden, dvs. som et andet muligt forum for produktion af betydning og offentlig forståelse af de sociale udfordringer på Den Iberiske Halvø. På den anden side undersøger jeg de komplekse årsager til de teoretiske og praktiske vanskeligheder med at gennemføre iberiske studier (især i den danske akademiske verden) samt de muligheder for fornyelse, som feltet kan tilbyde (f.eks. som medforfatter af kapitlet "Implementing Iberian Studies in Denmark: Challenges and opportunities", Global Perspectives on Iberian Studies, på vej). 

Jeg har også været leder for det danske hold i det internationale projekt "ECOS – Exiles, to counter silence: Memories, objects, and narratives of uncertain times", som er finansieret af Europa-Kommissionen (september 2019 - april 2022): #ECOS Home - #ECOS exílios, contrariar o silêncio (ecosexilios-cria.org). Grundlaget for projektet var et samarbejde mellem akademikere, kunstnere og repræsentanter for civilsamfundet i Portugal, Frankrig og Danmark. ECOS fremmede en offentlig debat om, hvordan eksilfortællinger påvirker konstruktionen af en transnational hukommelse gennem en række pædagogiske aktiviteter, såsom: produktionen af en "ECOS-pædagogisk pakke"; tilrettelæggelsen af udstillinger og offentlige arrangementer; en bog, der samler erindringerne fra portugisere i eksil i Danmark (Tak Susie, 2021); og realiseringen af en dokumentarfilm om portugisere i eksil i Danmark (udgivet i maj 2022).

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Langues Romanes (14e section) and Arts (18e section), Maître de Conférences , Conseil National des Universités

Dimissionsdato: 1 feb. 2016

Iberian Studies , PhD, Université Lumière Lyon 2

1 dec. 20054 dec. 2015

Dimissionsdato: 4 dec. 2015

Philosophy : Aesthetics , MA, Universite Jean Moulin Lyon 3

30 sep. 200430 sep. 2005

Dimissionsdato: 30 sep. 2005

Philosophy, BA (4 years study programm), University of Évora

Dimissionsdato: 23 sep. 2003