Intet billede af Charles Lock

Charles Lock

Professor

  • Emil Holms Kanal 6

    2300 København S

  • Kilde: Scopus
1991 …2024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Primære forskningsområder

Gennem seks årtier som universitetslærer har jeg følt et ansvar for at forsvare og fremme andres, menneskers, kvinders, minoriteters og dyrs rettigheder. Og også at sætte spørgsmålstegn ved grundlaget for disse rettigheder. Som studerende ved Oxford tjente jeg som sekretær for universitetsafdelingen af ​​Amnesty International og var dybt engageret i spørgsmål om censur, selvcensur og de forskellige måder (kommercielle såvel som ideologiske), hvormed tekstproduktion og udgivelse kan licenseres og kontrolleret. I al min undervisning har jeg været optaget af at fremme forsømte kvindelige forfattere. Som foredragsholder i Sverige (1980-82) og som professor i Canada (1982-96) lærte jeg at respektere rettighederne for minoriteter, der bor på territorium domineret af en ikke-oprindelig befolkning; dette førte til forskning i Native Canadian kultur - og specifikt om helleristninger - og til en interesse for befolkningen i Alaska og Arktis. Undervisning i afrikansk litteratur førte til en forpligtelse til sagen for Ogoni-befolkningen i Nigeria, hvis protestbevægelse, MOSOP, var blevet grundlagt af Ken Saro-Wiwa (1941-1995) for at modsætte sig den økologiske ødelæggelse, der blev påført Ogoni af olieboringer. Min tjeneste i sagen om MOSOP realiserede nogle af de ambitioner, der blev næret i Oxford, hvor jeg var involveret i de tidlige dage af det, der nu kaldes 'grøn politik'.

 

Meget inspiration er hentet fra John Cowper Powys (1872-1963), emnet for min Oxford D.Phil. afhandling i 1982. Siden 1990 har jeg været chefredaktør (2010-20) og associeret redaktør af Powys Journal; jeg har udgivet meget, ikke kun om John Cowper, men også om hans brødre T.F. Powys og Llewelyn Powys, og på deres cirkel. Jeg har også skrevet meget om Thomas Hardy, især poesien; jeg er ansvarlig for mange af annoteringerne i Thomas Hardys samlede breve (Clarendon Press, 1978-1988).

 

Min forskning spænder over alle epoker og områder af den engelsk-skrigende verden og videre, til kunsthistorie, sammenlignende litteratur, litteraturteori og boghistorie. Jeg har publiceret artikler om centrale aspekter af engelsk litteratur fra det 14. århundrede – The Cloud of Unknowing, en mystisk tekst – til det moderne: Gerard Manley Hopkins, Ezra Pound, Vladimir Nabokov, Patrick White, Iris Murdoch. Efter digteren Anne Blonsteins død i 2011, blev jeg udnævnt til hendes litterære eksekutor og viede meget af min energi i de næste ti år til at bevare og arrangere hendes papirer og deres deponering i the Poetry Collection ved University of Buffalo (NY), det førende arkiv for nutidig poesi. Min interesse for nutidig poesi har været global inden for den engelske verden, med essays om Geoffrey Hill, Les Murray, Derek Walcott, Roy Fisher, Maureen Duffy og Tabish Khair samt om Anne Blonstein. 

 

Blandt de forskningsbaserede kurser, jeg har undervist, er en række om nyere og nutidig avantgardelitteratur og et kursus om 'Rotten English' baseret på et langt engagement med den nigerianske forfatter Ken Saro-Wiwas arbejde. Den involvering førte til et politisk motiveret besøg i Ogoni i 2002, hvor jeg holdt UNESCO-foredraget ved University of Port Harcourt. Dette blev efterfulgt af en skelsættende sag anlagt i Genève på vegne af Ogoni, hvor "civilsamfundet" blev anerkendt som en legitim sagsøger.


På University of Toronto underviste jeg hovedsageligt i amerikansk litteratur og tilbød kurser om skrifter af kvinder fra minoriteter og undertrykte grupper i Nordamerika, herunder First Nations; den interesse fastholder jeg. Her underviser jeg jævnligt på kurser om Shakespeare, Jane Austen, Chaucer, Dickens, Hardy, Henry James, Virginia Woolf og andre ’kanoniske’ engelske forfattere. Jeg har givet en række kurser om litteraturteoriens historie siden Aristoteles. En livslang fornøjelse ved læsning af detektiv fiktion førte i 2005 til et kursus om emnet kriminalitet og detektiv fiktion, undervist med Susan Moody. Virginia Woolf er kun en af ​​mange vigtige kvindelige forfattere i hendes generation, og jeg har været opsat på at promovere arbejdet af blandt andre Dorothy M. Richardson, Helen Waddell, Rose Macaulay, Dorothy Whipple og Sylvia Townsend Warner. I serien af ​​'Engeromic Recognitions' har jeg været med til at arrangere symposier om Leonora Carrington (2009) og Flora Tristan (2011). En tredje var viet George Stephens (1813-95), første professor i engelsk ved Københavns Universitet, der byggede på en mangeårig interesse for de akademiske discipliners historie. Jeg har også undervist i kurser om Londons litteratur, om Skotlands litteratur, om litterære skildringer af europæiske byer, om traumer og terror og om moderne fremstillinger af middelalderen. I foråret 2023 vil jeg hellige mig dyrerettigheder og økologiske bekymringer med et kursus om Moby-Dick og hvalens image og status i menneskelig forestillingsevne. 

Inden for litteraturteori har jeg arbejdet med den sproglige tænkning hos M.M. Bakhtin og Roman Jakobson og mine publikationer forklarer og fremmer deres forståelse af 'romanistisk diskurs' (Bakhtin) og af metonymiens og metaforens uadskillelighed (Jakobson). Et essay om oversættelsesteori står Derrida i gæld i dets insisteren på den radikale skelnen mellem oversættelse (grafisk) og fortolkning (fonetisk). Semiotik har styrt min tænkning inden for både litteratur og billedkunst; et essay om Native Canadian helleristninger blev udgivet i Semiotica. Jeg har skrevet meget om perspektivets semiotik, både i byzantinske ikoner og i det nittende århundredes landskabsmaleri, og om brugen af ​​billedrammer. En interesse for de teoretiske aspekter af skrivning førte mig til boghistorie, med en særlig interesse for tegnsætning, layout, scripts og tekstens ikoniske egenskaber. Nogle af disse er blevet præsenteret i et sæt essays om 'heterographics': det vil sige skriveformer, der henleder opmærksomheden på forskellige skrifter og alfabeter. 

Blandt dem græsk: i seks år var jeg ansvarlig for at udbetale Sophia Scopetéa-legatet til fremme af moderne græske studier ved Københavns Universitet; omkring ti konferencer blev arrangeret med efterfølgende publikationer; det sidste symposium, om den engelske rejseskribent, Patrick Leigh Fermor, blev afholdt i januar 2018 i overværelse af H.M. Dronningen Margrethe og hendes søster, H.M. dronningen af ​​Grækenland. Senest har jeg forsøgt at forklare, hvordan bogstaverne i det 6. århundredes Codex Argenteus (den 'gotiske bibel', nu i Uppsala) blev repræsenteret i typografi til dens første trykning, i 1670 - den første trykning af enhver tekst på gotisk. Der kommer også et essay, 'According to the first writing', der undersøger vores termer 'kilde' og 'kopi'; dette fulgte en lang overvejelse af den 'nestorianske stele' i Xi'an (en stele fra det 8. århundrede, hvor kinesisk skrift er sat sammen med syrisk). Sådanne refleksioner, og de rejser, der muliggjorde dem, har ført til skrifter om global historie, med en nylig publikation om byen Harbin i det nordøstlige Kina og et igangværende arbejde om russisk Alaska; der er tidligere essays om migrationslitteratur, om livsskrivning i postkoloniale rum og ’Thinking on Location': hvordan lokation afspejler ens tænkning, som min egen akademiske bane har givet mig anledning til at erkende. 

I 2013 redigerede jeg for Powys Journal korrespondancen mellem John Cowper Powys og den amerikanske forfatter James Purdy (1914-2009). Som følge heraf blev jeg fascineret af denne nu forsømte figurs arbejde, og udover at skrive om hans romaner befandt jeg mig i 2019, i lang udskudt opfyldelse af Purdys sidste ønske, med en kiste på en engelsk kirkegård sammen med sin bobestyrer; der lagde vi Purdys aske til hvile ved siden af ​​Dame Edith Sitwells grav. Den mest begrundede og grundfæstede af rettigheder, retten til at vende tilbage med ære til jorden, blev stadfæstet af Antigone og opretholdt af Emmett Tills mor; ikke mindre end for andre rettigheder er meget blevet ofret for denne, og af en forfatter, der er meget beundret, kan jeg prale: Reader, I buried him.    

 

 

CV

Charles Lock har været professor i engelsk litteratur ved Københavns Universitet siden 1996. Han er seniorstipendiat fra Keble College og modtog sin D.Phil. fra Oxford i 1982 til en afhandling om John Cowper Powys. I 1979 blev han tildelt Laurence Binyon-prisen (en universitetspris) i kunsthistorie. Han underviste i to år ved universitetet i Karlstad i Sverige, og fra 1983 var han på universitetet i Toronto, hvor han blev udnævnt til fuld professor i 1993; han var også adjungeret professor i Toronto i sammenlignende litteratur, russiske og østeuropæiske studier, religionsvidenskab og middelalderstudier.

Undervisnings- og vejledningsområder

By appointment, by email.

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • John Cowper Powys
  • Thomas Hardy
  • Literary Theory
  • Book History
  • Rotten English