Billede af Charlotte Baarts
  • Krystalgade 25

    1172 København K

Personlig profil

Kort præsentation

Senest udgivelse

Under huden - autoetnografi i praksis.

Baarts, Charlotte (2023). København: Djøf Forlag.

Aktuel forskning

I disse år er mine videninteresser særligt orienteret mod menneskets forhold til natur med særligt fokus på at følelsen af at høre til, finde hjem og have hjemme i verden som den man er.

Primære forskningsområder

Under neden af mine empiriske og teoretiske undersøgelser har jeg altid haft en brændende interesser for kvalitative metoder. Da jeg er uddannet antropolog er det særligt etnografiske udforskninger, der har interesseret mig og det seneste årti er denne interesser blevet mere og mere fokuseret på autoetnografi og dermed også på skrivning, narrative og litterære former som videnskabelig formidling.

AntroStorier

Se også den digitale platform AntroStorier som tager udgangspunkt i det etnografiske møde, og hvor etnografiens analytiske potentiale undersøges i narrative former. 

CV

Uddannelse:

2004              Ph.d.-grad i antropologi v. Københavns Universitet
1998              Kandidatgrad i antropologi v. Københavns Universitet

Ansættelser:

Uddannelsesanalytiker, Uddannelser og studerende, Københavns Universitet, med særligt fokus på uddannelsespolitik og - strategi på KU, herunder datadrevet beslutningskraft (2022 - )

Lektor, Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Lektorat i sociologi med særlig henblik på kvalitative metoder (2009 - 2022)

Studieleder, Sociologisk Institut, Københavns Universitet (2012 - 2020)

Adjunkt, Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Adjunktur i sociologi med særlig henblik på kvalitative metoder (2005-2009)

Projektforsker på Det Nationale Center for Forskning i Arbejdsmiljø (NFA)(2004-2005)
Ph.d.studerende, Institut for Antropologi, Københavns Universitet og NFA (2001-2004)
Forskningsassistent, NFA (1999-2001)
Ekstern lektor i kvalitative metoder og sociologi, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet (2000-2005)
Forskningsassistent, Afdeling for Almen Medicin, Københavns Universitet (1999)

Forskningsaktiviteter:

Walkways (2021 -  )

Reinvigorating Ethnographic Writing (2021)

3S International students during COVID-19 (2020)

Forskningsbaseret uddannelse (2014 - 2017)

Migrantarbejderes arbejdsmiljø i byggebranchen og landbruget (2011-2012)

Klienters kropslige oplevelser i forbindelse med alternativ behandling, Sociologisk Institut, Københavns Universitet (2006 - 2010 )
Arbejdsglæde og arbejdsliv, litteraturstudie (NFA) (2004-2005)
Studie af arbejdssikkerhed, 7 mdr. feltarbejde på en byggeplads (Ph.d.projekt) (2001-2004)
Oplevelser med og håndtering af stress, pilotundersøgelse, Afdeling for Almen Medicin, Københavns Universitet (1999)
Kommunikation mellem patienter og behandlere, 3 mdr. feltarbejde (1998)

Bevillinger:

Reinvigorating Ethnographic Writing (2021)

3S International students during COVID-19 (2020)

KU 2016 midler til uddannelse (2014 - 2016)

Arbejdsmiljøforskningsfonden (2011-2012)

Forskningsrådet for Samfund og Erhverv (2009-2012)

Helsefonden (ph.d.projekt i forskningsgruppen) (2008-2011)
Danielsens fond - behandler projekt (2008)
Videnscenter for Forskning i Alternativ Behandling (2006-2008)
Arbejdsmiljøforskningsfonden (post.doc) (2005-2008)
Arbejdsmiljøforskningsfonden (ph.d.) (2001-2004)

Undervisningsaktiviteter:

  • Qualitative methods (Ph.D.-level)
  • Focus Groups and participant observation (Ph.D.-level)
  • Reading, Thinking, Writing (MA-level)
  • Producing sociological texts (MA-level)
  • Qualitative struggles (MA-level)
  • Autoethnography (BA/MA-level)
  • Knowledge, agency and new technologies (MA-level)
  • Anthropology of work (MA-level)
  • Advanced qualitative methods (MA-level)
  • Generel sociology (BA-level)

 

Emneord

  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Vidensproduktion
  • Kunnen
  • Læring
  • Reading
  • Autoethnography
  • Ethnografic methods
  • Qualitative methods
  • Belonging
  • Being at home in the world
  • Nature-Human realationship
  • Ethnographic writing