Billede af Jan Thorhauge Frederiksen

Jan Thorhauge Frederiksen

Ph.d. i Pædagogik, Cand.mag i Pædagogik & Datalogi

  • Karen Blixens Plads 8

    2300 København S

  • Kilde: Scopus
20102024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

Jeg er lektor i pædagogik, og ph.d. i uddannelsesforskning.

Primære forskningsområder


Jeg forsker i

  • velfærdsprofessioner, og professionsuddannelser, Her arbejder jeg med både rekrutteringen og uddannelsesvalg, og med sociale forskelles betydning for velfærdsarbejdet.
  • professioner, og professionsuddannelser og sociale forskelles betydning for velfærdsarbejde og det professionelle arbejde.
  • Videregående uddannelser, og universitetspædagogiske spørgsmål, fx frafald, studieengagement og -intensitet, studiekulturer og studiestrategier.
  • Kvalitet i uddannelse, og kvalitetmålinger

Pt. deltager jeg i PIQUED projektet under Uddannelses- og forskningsminiisteriet, der undersøger, hvordan uddannelseskvalitet konceptualiseres, og hvordan det adresseres gennem kvalitetsfremmende tiltag. På baggrund af international forskning, eksisterende kvalitetsindikatorer og en dybdegående, empirisk dataindsamling hos interessenter fra universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier på tværs af fagområder vil projektet identificere faktorer, som bidrager til forøget uddannelseskvalitet. Projektet er forankret på Aarhus Universitet, men inddrager også Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet, Professionshøjskolen Metropol, VIA University College samt tre udenlandske parter.

Jeg arbejder desuden sammen med Institut for Naturvidenskabernes Didaktik i en undersøgelse af social baggrunds betydning for studieengagement og studiestrategier på humanistiske og naturvidenskabelige uddannelser.

Jeg er også i færd med at afslutte forskningsprojektet Velfærdprofessioner mellem udkant og arbejderklasse, der undersøger hvad der sker i mødet mellem velfærdsarbejde under forandring, og de velfærdsprofessionelle. Hvad sker der, når måden arbejdet styres og tilrettelægges på forandres, og hvad sker der, når det er nye typer studerende, der uddannes.

 

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Uddannelsessociologi
  • Klasser
  • Professionssociologi
  • velfærdsarbejde
  • geometrisk dataanalyse
  • klasserumsobservationer
  • social reproduktion
  • pædagog
  • profession
  • magt
  • kontrol
  • professionalisering

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller