Billede af Jette Seiden Hyldegård
  • Karen Blixens Plads 8, 2300 København S

  • Karen Blixens Plads 8

    2300 København S

  • Kilde: Scopus
1993 …2024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Primære forskningsområder

Mine forskningsinteresser falder inden for to delvist overlappende områder:

  • Informationsstudier
  • Uddannelsesforskning

Under informationsstudier er jeg optaget af menneskers informationshandlinger og adfærd i tilknytning til information. Hvordan søger, får, undgår eller bruger mennesker information i forskellige sammenhænge som fx læringssituationer, gruppesammenhænge eller i forbindelse med hverdagslivets informationsbehov. Jeg er endvidere interesseret i at forstå hvad der indvirker på menneskers informationsadfærd og hvordan vi kan studere deres handlinger. Med øget indsigt i menneskers fysiske / digitale informationsadfærd og informationsinteraktion er det hensigten at kvalificere formidling.

Inden for uddannelsesforskning interesserer jeg mig især for de studerendes faglige og sociale udbytte samt underviseres praksis. Det kan være at se på informationskompetence i relation til studieledere, se på modeller for værdiskabelse som pædagogisk/didaktisk redskab i undervisning inden for innovation, entreprenørskab og design tænkning, eller se på gruppebaseret vejledning og feedback blandt specialestuderende som bidrag til videnskabelse.

Stikord
Human and user oriented information studies, Human information interactions, Information seeking models and behaviour, Sense-making, Information literacy, Information avoidance, Information during life transitions (e.g.  International students), Group supervision and peer-feedback, Value creation in design processes about/for/via entrepreneurship.

Medlem af sektion/forskningsgruppe: Information Science & Technologies (IS&T).

----------------------------
Studier og projekter (i udvalg)

Information behaviour and practice in everyday life transitions (2020-)
Forskningssamarbejde med fokus på menneskers informationsadfærd og -praksis ifm identitetsændrende livsovergange samt afledte forskningsspørgsmål og forskningsemner (fx information avoidance). Forskningen drives af et
uformelt internationalt netværk bestående af Pamela Mckenzie, Alison Hicks, Ian Ruthven, Jenny Bronstein, Gunilla Widén og Jette Seiden Hyldegård. 

Værdi på Tværs: Værdiskabelse i entrepreneurielle processer i undervisning og uddannelsesudvikling på tværs af discipliner på universitetsområdet (2021-/2023-)
Projektet består af to dele: 1) udvikling af didaktisk model for værdiskabelse i samarbejde med Helle Meibom Færgemann, Center for Educational Development, Aarhus Universitet (AU), og
2) en kvalitativ undersøgelse af underviseres forståelse af værdi og værdiskabelse, herunder hvordan det praktiseres i en undervisningssammenhæng. Sidstnævnte foregår i samarbejde med Martin Lackêus fra Chalmers Tekniske Universitet og Helle Meibom Færgemann (AU).

Videnskabelse i grupper - klyngevejledning fra et studenterperspektiv (2019-2023)
Projektet blev gennemført i samarbejde med lektor Hanne Nexø Jensen, Københavns Universitet (KU) og fulgte 7 specialeklynger på KU (HUM/SAMF), mens de deltog i klyngevejledning (group supervision).

Innovation og entreprenørskab på tværs (2021-2022)
Generering af viden og indsigt mhp. udvikling af et tværuniversitært efteruddannelsesforløb i innovation og entreprenørskab for undervisere og studieansvarlige på Københavns Universitet og Syddansk Universitet. Projektet var et samarbejde mellem de to unversiteter og er støttet af Fonden for Entreprenørskab.


Internationale studerendes søge- og informationsadfærd i en hverdagslivssammenhæng (2015-2018)
Studiet blev gennemført i samarbejde med Morten Hertzum, Københavns Universitet.

Studielederes informationsadfærd og -præferencer (2015-2017)

User study and evaluation of three Norwegian Web tutorials for Information Literacy (IL) at 6 Higher Education Instiitutions in Norway (2010-2011) (funded). 
Projektet blev gennem i regi af forskningsgruppen Informationskompetence på Det Informationsvidenskabelige Akademi og uddannelsesbiblioteker i Bergen, Trondheim, Haugesund og Porsgrund.

Between myth and reality - a pilot study of Danish secondary school pupils' information seeking and practice (2009-2010)
Frederiksborg Gymnasium var case.

Between individual and group - a study of group members' information seeking behaviour in a learning context (ph.d.-projekt). (2001-2006)

 

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Informationsadfærd 
  • Informationskompetence
  • Digital design
  • Digital kompetence
  • Design thinking og entreprenørskab
  • Usability og HCI
  • Projektorienterede forløb
  • Kvalitative metoder


Vejledning

Til studerende
Før du/I for alvor går i gang med opgaven kan det være nyttigt at vide hvordan jeg ser og forstår min funktion som vejleder. Det har jeg beskrevet i et vejlederbrev, som kan rekvireres [blot send en mail]. Det er bl.a. vigtigt at afklare, hvordan vi bedst bruger tiden sammen. På vores første møde taler vi derfor om vores gensidige forventninger og ønsker til samarbejdet – og aftaler en plan for det videre forløb. Hvis du har du spørgsmål angående vejledning er du/I velkommen til at kontakte mig. 

CV

  • Lektor i brugeradfærd og interaktive informationssystemer, Institut for Kommuniktion, Københavns Universitet
    1. marts 2010 -
  • Studieleder, Institut for Informationsstudier (INF/tidl. IVA), Københavns Universitet
    1. september 2013 - 31. Januar 2019
  • Uddannelseschef, Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA)
    1. april 2010 - 1. september 2013
  • Forskningsleder af forskningsprogammet Informationsinteraktion og Informationsarkitektur, Danmarks Biblioteksskole
    1. februar 2009 - 31. marts 2010
  • Lektor på Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole
    1. januar 1998 - 31. januar 2009
  • Redaktør af Internetdatabasen Vidar i Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning
    15. marts 1999 - 1. marts 2000
    (orlov fra DB)
  • Lærer i Bibliografi
    Danmarks Biblioteksskole
    1. januar 1995 - 1997
  • Lærer (årsvikar)
    Danmarks Biblioteksskole
    1. januar 1993 - 1994
  • Timelærer
    Danmarks Biblioteksskole, Afdelingen Bibliografi samt Afdelingen Virkinfo .
    1. september - 31. december 1992
  • IBM Danmark Sprogcenter
    Oversatte software (eng/dansk) samt udarbejdede brugerdokumentation til AS/400-systemet.
    1. juli 1990 - 31. august 1992

Uddannelse:

  • Ph.d. (2006)
    Danmarks Biblioteksskole, Institut for Informationsstudier
  • Cand.Scient.Bibl. (1992)
    Danmarks Biblioteksskole
  • Bibliotekar (1990)
    Danmarks Biblioteksskole

Priser:

  • 1994 Awards for Excellence
    Outstanding paper
    New Library World

 Faglige medlemsskaber og tillidshverv (aktuelle):

  • Formand (m/k) for KU's I&E-undervisernetværk i 2021-2022
  • Medlem af Syddansk Universitetsbiblioteks Forskningsudvalg 2016 -
  • Medlem af UNIEN (Universiteternes Netværk for Innovation og Entreprenørskab)
  • Medlem af det faglige redaktionsråd for tidsskriftet Nordic Information Literacy (NORIL)

 

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller