Intet billede af Karen Borgnakke
  • Øster Farimagsgade 5 opg. B, 1415 København K

  • Karen Blixens Plads 8

    2300 København S

  • Kilde: Scopus
1976 …2024

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV


Karen Borgnakke er dr.pæd. og professor i pædagogik ved Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2005. Karen Borgnakke var i perioden forud professor i almenpædagogik ved Syddansk Universitet, og tidligere lektor og leder af forskeruddannelsen ved Danmarks Lærerhøjskole/DPU. Karen Borgnakke har mange års erfaringer med empirisk forskning og etnografiske studier i læreprocesser og pædagogiske forandringsstrategier, sammenfattet i disputatsen fra 1996 Pædagogisk feltforskning og procesanalytisk metodologi. 

Karen Borgnakke var medlem af Statens Humanistiske Forskningsråd, SHF, i 1995 -2000. Siden 1990 har hun medvirket til udvikling af de akademiske uddannelser og forskeruddannelse på de pædagogiske fagområder og er i 2009-2014 medlem af Erhvervsforskerudvalget. Fra 2015-2022 deltager hun i nordiske forskningråds aktiviteter, internationale forskernetværk og projekter om organisations- og pædagogikudvikling. Som leder af forskergruppen Etnografiske studier af innovative læringskontekster gennemføres feltarbejder og casestudier i skolastiske, professionsorienterede og akademiske læringskontekster med supervision af PhD og postdoc projekter.

Primære forskningsområder

Læreprocesforskning
Professionalisering og pædagogiske forandringsstrategier
Køn og pædagogik
Børne- og ungdomskultur
Etnografisk skole- og uddannelsesforskning
Forskningsmetodologi og videnskabsteori

Aktuel forskning

Udvikling af forskningsprojekter i den skolastiske, den professionsorienterede og den akademiske læringskontekst.
 

Leder af forskningsgruppen Innovative læringskontekster.

Regional editor, Ethnography and Education, Routledge, Taylor & Francis group.

Undervisnings- og vejledningsområder

 

Supervise PhD students and teach master students at The Department of Media, Cognition and Communication, Section Education

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • læring, professionalisering, køn, etnografisk uddannelsesforskning, kvalitative forskningsmetodologier, klasserumsforskning

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller