Billede af Kim Ebensgaard Jensen
  • Emil Holms Kanal 6

    2300 København S

  • Kilde: Scopus
20042024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

I juni 2024 er jeg nemmere at træffe via e-mail end via telefonen.

Lektor i engelsk sprog; varetager undervisning og vejledning i engelsk grammatik og andre sprogvidenskabelige discipliner; forsker i sprog og kognition samt korpuslingvistik

Primære forskningsområder

  • Kognitiv Lingvistik
  • Konstruktionsgrammatik
  • Kognitiv Sociolingvistik
  • Kognitiv Stilistik
  • Korpuslingvistik
  • Kulturlingvistik
  • Digital humaniora
  • Engelsk sprog
  • Engelsk grammatik

Aktuel forskning

  • Konstruktionel variation på tværs af registre og lekter
  • Sprog på internettet
  • Sprog og kulturel kognition
  • Semantik i politisk diskurs
  • Litterært sprog og kognitive aspekter deraf i populærmusiklyrik
  • Problemstillinger ifbm. semantisk prosodi som sprogligt fænomen
  • Korpuslingvistisk metode

CV

Uddannelse
  • 2007: Ph.d. i engelsk lingvistik, Syddansk Universitet
  • 2003: Cand.mag. in engelsk, Syddansk Universitet
  • 2002: European Master's Degree (EMA) i lingvistik, Syddansk Universitet og University of Manchester
  • 2001: BA i engelsk, Syddansk Universitet
  • 1997: Sproglig studentereksamen, Tornbjerg Gymnasium
 
Academic positions
  • 2016-       : Lektor i engelsk lingvistik, Københavns Universitet
  • 2011-2016: Lektor i moderne engelsk sprog og lingvistik, Aalborg Universitet
  • 2008-2011: Adjunkt i moderne engelsk sprog og lingvistik, Aalborg Universitet
  • 2007-2008: Videnskabelig assistent, Syddansk Universitet
  • 2007-2008: Ekstern lektor, Copenhagen Business School
  • 2007: Undervisningsassistent, Syddansk Universitet
  • 2004-2007: Ph.d.-stipendiat, Syddansk Universitet
  • 1999-2003: Lingvist, VISL Project (Visual Interactive Syntax Learning), Syddansk Universitet

Undervisning på KU og andetsteds:

KU:
  • Skriftlig Formidling (BA-niveau)
  • Grammatik og Perspektiver i Sprogbeskrivelsen 1 (BA-niveau)
  • Grammatik og Perspektiver i Sprogbeskrivelsen 2 (BA-niveau)
  • Corpus Linguistics (BA-niveau)
  • Language and Cognition (KA-niveau)
  • Cognitive Sociolinguistics (KA-niveau)
  • Cognitive Poetics (KA-niveau, planlagt)
  • Cultural Linguistics (KA-niveau)
  • Methods in the Linguistic Study of Social and Cultural cognition (KA-niveau)
  • Language, discourse and Politics (BA-level)
  • Sociolinguistic Theory and Method (BA-level)
  • The Language of Literary Romance (MA-level)
  • Tempus, Aspekt og Modus (BA-level)
  • Digital Humanities (MA-level, BE-level)
  • Pragmatics (BA-level)
  • Language and Humor (BA-level)
  • English Online (BA-level)
  • Hate Speech (BA-level)
  •  
Tidligere stillinger
  • Sprog og Tekst (KA-niveau, CBS)
  • Engelsk Grammatik (BA-niveau, CBS)
  • Discourse, Soceity and Cognition (BA-niveau, AAU)
  • The Language of Poetry (BA-niveau, AAU)
  • Mundtlig Sprogproduktion (BA-niveau, AAU)
  • Basics of Translation (BA-niveau, AAU)
  • Oversættelse og Tekstrevision (BA-niveau, AAU)
  • Sprogbrug (KA-niveau, AAU)
  • Oversættelsesteori (KA-niveau, AAU)
  • Videregående Grammatik (KA-niveau, AAU)
  • Kognitiv Lingvistik (Ph.d.-niveau, AAU)
  • Introduktion Sprog (BA-niveau, SDU)
  • Fonetik (BA-niveau, SDU)
  • Mundtlig Kommunikation (BA-niveau, SDU)
  • Mundtlig Sprogproduktion (BA-niveau, SDU)
  • Language and Cognition (BA-niveau, SDU)
  • Language and Humor (BA-niveau, SDU)

Undervisnings- og vejledningsområder

Undervisningsområder

  • Engelsk Grammatik
  • Engelsk Sprog
  • Korpuslingvistik
  • Sprog og Kognition
  • Andre sprogvidenskabelige kurser
  • Digital Humaniora

Undervisningsmetoder

  • Forelæsninger
  • Seminarer/holdundervisning og workshops
  • Undervisning baseret på studenterinput
  • Porteføljeforløb

Blended learning-metoder:

  • Flipped og inverted classroom
  • Podcasts
  • Pencasts
  • Online quizzer go interaktive videoer
  • Online peer feedback

PBL:

  • Projekter
  • Forskningsopgaver i klasselokalet

Eksempler på sprogvidenskabelige specialer vejledt af Kim gennem årene:

  • The Discourse of Depression: A Study of Otherisation of Otherisation of People With Depression and Self-Identification by People With Depression
  • "Dear and ma'am don't go together": A study investigating the relationship between politeness and terms of address
  • Laughing about Depression: A mixed-methods study exploring humorous discourses in mental health communities on Instagram
  • A Little OCD": Mapping the non-clinical uses of 'OCD' in the Corpus of Contemporary American English (COCA) through Cognitive Linguistics
  • Into the Dark: Diachronic variation and semantic change of dark in Historical American English
  • The Representation of Protesters and Police in U.S News Media: an experimental corpus-assisted discourse study of the framing of social actors in the Black Lives Matter 2020 protests in right-leaning vs. left-leaning online news coverage
  • Go Your Own Way or Lay Down and Rot - Cultural Cognition and Radicalisation in the Manosphere Subgroups MGTOW and Incels
  • Running and gunning with Lara Croft: Exploring cultural conceptualisations of the video game character Lara Croft
  • A Diasystematic Construction Grammar Approach to the Usage-based Emergence of Anglicisms in Danish
  • Dungeons & Dragons: A Co-operatively created work of language
  • It's just the way the mandem speaks, you get me?" Crossing Prejudice: A sociolinguistic analysis on grime music's impact on adolescents' spoken English and their construction of collective identities in London
  • Tweets from the Oval Office - Twitter as a Platform of U.S. Presidential Communication and the Healthcare Framing War
  • Queer Online: A mixed-methods ethnography and discourse analysis of two online queer platforms and the people who use them
  • "/s for anyone who needs it": The Uses, Functions, and Norms of an Explicit Sarcasm Marker and Tone Indicator on Reddit
  • How to kill your friends and get away with it: An analysis of discursive manipulation in Among Us
  • "I think this is the right way to teach grammar but...": A study on the relation between teacher cognition and teacher methodology
  • Framing Immigration: A Critical Discourse Analysis of the Discourse on Arizona Senate Bill 1070
  • Chastity, Virginity, and Modesty of a Woman: Cultural Conceptualisations of Honour, Shame and Dignity in Indian English and Pakistani English
  • Refusing Behavior among Native Speakers of American, Australian, British, and Canadian English
  • 'You can't fight an enemy you don't see': A study of war-related metaphors in COVID-19 discourse on Reddit
  • The Idealized Social Value of Standard L1 English accents: Danish-national English students' attitudes towards their professors' accents
  • The gag of social identity: Social identity construction in an online community

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Kognitiv Lingvistik
  • Konstruktionsgrammatik
  • Korpuslingvistik
  • Sprogbrugsteori
  • Engelsk Grammatik
  • Engelsk Sprog

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller