Personlig profil

Primære forskningsområder

  • Universitetspædagogik mshp. naturvidenskabelige uddannelser
  • Universitetsstuderende
  • Overgange mellem uddannelsestrin
  • Frafald og fastholdelse på universitetet og andre videregående uddannelser
  • Gymnasieuddannelser og gymnasiefremmede

Kort præsentation

Min forskningsinteresse vedrører mødet mellem på den ene side elevene eller de studerende med deres forudsætninger, erfaringer, interesser, forestillinger og perspektiver, og på den anden side uddannelsen med dens undervisningsformer, indhold, rammer, kulturer, traditioner, undervisere og andre studerende. Hvad sker der i dette møde, hvad har betydning for, hvad der sker, og hvordan det påvirker de studerendes eller elevernes udvikling af identitet og af at høre til på uddannelsen, såvel som deres interesse, motivation og læringsudbytte?

Konkret har jeg arbejdet med universitetsstuderende, især inden for naturvidenskabelige og ingeniøruddannelser, og deres valg af uddannelse og overgang til de første år på universitetet. Vi har undersøgt hvordan de studerende håndterer, den undervisning og det indhold de møder, hvad de studerende oplever som vanskeligt i overgangen til videregående uddannelser og hvilken betydning det har for gennemførelse og frafald på de første år på universitetet.

Jeg har også arbejdet med de gymnasiale uddannelser, med de vanskeligheder gymnasiefremmede elever (dvs. elever hvis forældre ikke selv har en gymnasial uddannelse) har i gymnasiet, og mere bredt på de udfordringer elever oplever i overgangen fra grundskole til gymnasiet.

CV

2014 - 

Professor i naturfagenes uddannelsessociolog ved Institut for Naturfagenes Didaktik

2007-2014

Lektor i universitetspædagogik ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet

2005-2007

Lektor i institutionsdidaktik mshp universitetspædagogik, Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) (nu: Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet)

1999-2005

Lektor i uddannelsesforsknikngs med særligt henblik på projektpædagogik ved Institut for Uddannelsesforskning ved Roskilde Universitetscenter.

I perioden 2003-2005 studieleder for bachelor- og kandidatuddannelsen i Pædagogik og Uddannelsesstudier.

1996-1999

Adjunkt i uddannelsesforskning ved Roskilde Universitetscenter.

1995

Ph.d. i uddannelsesforskning fra Roskilde Universitetscenter på en afhandling om fagidentitet og læreridentitet blandt lærere på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU)

1991

Cand.comm. fra Roskilde Universitetscenter (RUC) i  dansk og kommunikation

Emneord

  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
  • Universitetspædagogik mshp. naturvidenskab
  • Unge og uddannelse - især naturvidenskabelige uddannelser
  • Gymnasieuddannelser
  • Universitetsstuderende
  • Frafald og fastholdelse på videregående uddannelser