Personlig profil

Kort præsentation

Jeg er interesseret i hvordan naturvidenskabelig viden, værdier og praksisser kommunikeres og formidles i samfundet, fx gennem talks, begivenheder, citizen science projekter, udstillinger, sociale medier, osv. Jeg anser naturvidenskab for at være skabt af mennesker, og dermed formet af institutionelle, sociale, politiske, kulturelle og økonomiske betingelser. Det betyder at når naturvidenskab formidles og kommunikeres, ’bevæger’ den sig fra en kontekst til en anden – og det er væsentligt at tage højde for disse forskellige kontekster, når man undersøger formidling.

Jeg arbejder især med formidling og kommunikation af forskellige aspekter af bæredygtighed. For eksempel har jeg forsket i hvordan science centre kan udvikle begreber om sundhed der er inkluderende på tværs af socioøkonomiske skel (Verdensmål #3), hvordan naturfagsundervisning og -formidling kan gøres kønsinkluderende (Verdensmål #4), og hvordan naturhistoriske museer kan formidle biodiversitet (Verdensmål #15). Jeg har gode samarbejder med en række aktører og virksomheder på området, fx Statens Naturhistoriske Museum, Experimentarium, Københavns Zoo, Sustainia, det Europæiske Miljøagentur, og Videnskab.dk.

Min undervisning retter sig imod at forberede studerende til en bæredygtig fremtid. Jeg støtter studerende fra naturvidenskabelige studieretninger i at blive bedre til at formidle og kommunikere deres fag, både under studiet og på jobmarkedet. Jeg arbejder med temaer som kommunikation i en post-truth verden, citizen science, kommunikation med politiske beslutningstagere, journalistisk formidling, og mere.

CV

Uddannelse

Ph.d. i naturfagsdidaktik, 2010, Københavns Universitet
Afhandling: "Exhibit engineering: a new research perspective".

Kandidat i biologi og formidling,  2002, Syddansk Universitet
Afhandlingen "Formidling af fuglesang som kommunikationssystem til museumsgæster" blev gennemført i et fællesskab mellem Biologisk Institut, SDU, og Zoologisk Museum, Svendborg (nu Naturama). Projektet indeholdt en praktisk forskningsdel og en udstillingudviklingsdel.

Efterårssemester gennemført i Biological Sciences, 1997, King's College London
Gennemførte et semester på King's College, University of London, hvilket bl.a. indeholdt  kurser baseret på Natural History Museum i London.

Bachelor i neurobiologi, 1997, Syddansk Universitet
Udførte et otte ugers adfærdsstudium af to asiatiske elefanter i fangenskab. Projektet blev gennemfåørt i et fællesskab mellem Biologisk Institut, SDU og Givskud Zoo.

Ansættelser

Lektor, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU, 2014-
Forskningsområde: Naturfagsdidaktik i kontekster uden for skolen, fx museer og science centre, skole-virksomhedssamarbejder, etc.
Ansvarlig for udvikling og afvikling af kurser, bl.a. 'Museumsformidling' for bachelor- og kandidatstuderende på SCIENCE og internationale ph.d.-kurser

Adjunkt, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU, 2010-2014
Forskningsområde: Naturfagsdidaktik i kontekster uden for skolen, fx museer og science centre
Ansvarlig for udvikling og afvikling af kurset 'Museumsformidling' for bachelor- og kandidatstuderende på SCIENCE

Konsulent i Naturfagsformidling, selvstændig, 2007
Forskningsassistent under konferencen: Public Engagement with Science, National University of Ireland
Logbogs-bedømmer for Discover Primary Science, Forfás
Kontaktperson for Discover Primary Science for Galway Atlantaquaria
Udviklede ud-af-huset formidlingstilbud for Galway Atlantaquaria

Education Officer, Galway Atlantaquaria, 2006-07
Udviklede videnskabs-workshop for børn
Forberedte og afviklede alle formidlingstilbud til børn
Kontaktperson for Discover Primary Science for Galway Atlantaquaria
Udviklede opgaveark til børn
Akvatisk dyrehold og vedligeholdelse af akvariesystemer

Curriculum Coordinator, Honolulu Zoo Society, 2005-06
Forberedte og afviklede alle formidlingstilbud
Udviklede formidlingsskiltning, brochurer, kort over zoo
Udviklede læreplans-relaterede opgaveark til besøgende skolegrupper
Forfattede artikler til medlemsmagasin
Ansvarlig for børnesiden i medlemsmagasin

Laboratorietekniker, UNC at Chapel Hill, 2003-04
Akvatisk dyrehold: havskildpadder, hummere, krabber, blæksprutter
Byggede 1200 liters saltvandssystem, vedligeholdt salt- og ferskvandsakvarier
Vejledte voluntører og studentermedhælpere

Forskningsassistentant, Syddansk Universitet, 2002
Planlagde aspekter af og gennemførte eksperimentel forskning på honningbiers danseadfærd
Vejledte studentermedhælpere

Biologiinstruktør, Syddansk Universitet, 2001
Præsenterede og diskuterede pensum med førsteårsstuderende

Museumsformidler, Zoologisk Museum (nu Naturama), 1998-01
Udførte litteraturstudier og skrev rapporter for andre museumsansatte
Planlagde og udførte rundvisninger og workshops for gæster
Udviklede og evaluerede opgaveark til besøgende skolegrupper

Voluntørarbejde (frivilligt, ulønnet arbejde)

Dommer, Hawaii State Science and Engineering Fair (Apr 06)
Bedømte gymnasieelevers projekter i kategorien behavioral/social sciences

Formidler, Honolulu Zoo (Jan-Jun 05)
Researchede, indsamlede genstande, og forfattede "manuskript" som forberedelse til åbningen af en formidlingskiosk i afrikansk fritflyvningsvoliere
Bemandede kiosken: præsenterede og fortolkede voliereudstillingen

Voluntør, Waikiki Aquarium (Jan-Sep 05)
Præsenterede og fortolkede hawai'iansk koralrevsakvarium, vejledte de besøgendes interaktioner med levende akvatiske eksemplarer
Renholdt og vedligeholdt saltvandstanke til husning af koraller

Skoletjenestevoluntør, North Carolina Museum of Natural Sciences (Apr 03-Jan 05)
Udviklede og evaluerede læreoplans-relaterede opgaveark til skolegrupper

Eksterne ansættelser

Medlem af programkomiteen, ECSITE

20222026

Bestyrelsesmedlem, European Science Education Research Association (ESERA)

20172021

Medlem af Præsidium, Experimentarium

20142018

Emneord

  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
  • Biologiske museumsudstillingers didaktik
  • Uformel naturfagslæring

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller