Billede af Marie Højlund Roesgaard

Marie Højlund Roesgaard

Cand.mag, PhD, Global gæsteprofessor Keio Universitet

  • Karen Blixens Plads 8

    2300 København S

Personlig profil

Aktuel forskning

Uddannelsessystemet i Japan, herunder især emner der vedrører reform, globalisering, globalt medborgerskab/global citizenship, sustainable development goals (SDG) og "moral education" en art "borgerlære", men med en moralsk dimension. I min monografi om moral education (dôtoku kyôiku) analyserer jeg undervisningsmateriale såvel som cases, jeg har indsamlet for at vise undervisningspraksis og indhold, og jeg relaterer dette til regeringspolitik og identitetspolitik i Japan. Tidligere har jeg også arbejdet med private "efter-skoletid skoler", der tilbyder lektiehjælp, fritidsordning og eksamensforberedelse. Disse er analyseret i forhold til deres betydning for den japanske lovgivnings krav om lige adgang til uddannelserne, skolens muligheder for at fungere og i relation til deres selvopfattelse og udviklingsmuligheder.

Jeg arbejder også med de japanske monstre (yôkai) og deres rolle og baggrund i nutiden såvel som historisk.

Desuden arbejder jeg mere generelt med emner der berører opfattelsen af "den anden", social organisation og begrebet "orden" på individuelt og samfundsmæssigt niveau.

Primære forskningsområder

Japans moderne samfund generelt, politik, uddannelse og populærkultur i særdeleshed.

CV

 2023 -  Global gæsteprofessor, Keio universitet, graduate school of System Design Management (Japan)

2008-17 Formand for styregruppen for the Asian Dynamics Initiative (se www.asiandynamics.ku.dk).

2008-09 Research Management kursus v. Søren Barlebo Rasmussen, Copenhagen Business School.

2007-10 Viceinstitutleder, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS).

2004-06 Formand for Uddannelsesudvalget, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS).

2000-02 + 2003-05 Studieleder, Asien-instituttet.  

1998 (til nu) Lektor, Asieninstituttet (senere ToRS), Københavns Universitet.

1995-98 Adjunkt, Asieninstituttet, Københavns Universitet.

1994-95 Ekstern lektor, Copenhagen Business School.

1994 Ph.D. I Østasiatiske studier, Østasiatisk institut, Aarhus Universitet, Titel på afhandling: “Rhetoric in Japanese Education Reform - An Analysis of the 1980s.”

1993-94 Adjunktvikar, Asieninstituttet, Københavns Universitet.

 1990-91 Adjunktvikar, Østasiatisk Institut, Aarhus Universitet.

1989 Kandidat I Østasiatiske Studier, Østasiatisk Institut, Aarhus Universitet. Hovedfag i Japansk, sidefag i kinesisk, bifag i engelsk.      

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser i emner der vedrører det moderne japanske samfund og kultur, generelle kurser af mere teoretisk karakter, samt i japansk sprog og oversættelsen til dansk.

Jeg vejleder især opgaver og specialer om moderne samfundsrelaterede emner og moderne populærkultur i Japan. Vejledningen foregår normalt individuelt, hvor jeg typisk giver feedback på udkast, men vejledningen kan også forme sig som diskussioner om centrale emner og problemstillinger. Jeg vejleder både i forhold til indhold og i forhold til sprog og formalia.

Kort præsentation

.

Eksterne ansættelser

Global gæsteprofessor, Keio University

1 aug. 2023 → …

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Moral education
  • Japans Samfund og kultur
  • Uddannelse i Japan
  • Global Citizenship
  • Populærkultur i Japan
  • Skolemad
  • Bæredygtighed
  • SDG
  • Medborgerskab
  • Monstre og yokai
  • kosmopolitanisme
  • Sumo
  • Kokeshi
  • Skoleuniformer
  • Juku
  • Shadow education