Billede af Mette Skovgaard Væver

Mette Skovgaard Væver

cand.psych., Ph.D

  • Øster Farimagsgade 2A

    1350 København K

  • Kilde: Scopus
20002024

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV

1995Cand.psych. fra Københavns Universitet
1995-2000Ph.d. studerende ved Institut for Psykologi, KU
2001Ph.d. fra Københavns Universitet
2000-2002Forskningsadjunkt, Kognitiv Forskningsenhed, Hvidovre Hospital, Psykiatrisk Afdeling og Institut for Psykologi, KU
2002-2004Klinisk kandidat, Universitetets Psykologiske Klinik, KU
2003Autoriseret klinisk psykolog
2004-2005Forskningsadjunkt, Institut for Psykologi, KU
2005-2009Adjunkt i klinisk børnepsykologi, Institut for Psykologi, KU
2008Specialist i psykoterapi, børn og familier
2009-2020Lektor i klinisk børnepsykologi, Institut for Psykologi, KU
2020-Professor i klinisk børnepsykologi, Institut for Psykologi, KU

Primære forskningsområder

Spæd- og småbørns (0-6 år) psykiske udvikling, tilknytning og forældreskab/forælderevne, tidlig forældre-barn interaktion, tidlig opsporing, intervention og forebyggelse, udviklingspsykopatologi

Aktuel forskning

Jeg er leder af Center for Tidlig Indsats og Familieforskning (CIF), hvor forskningen har til formål at styrke den sociale og sundhedsfaglige indsats til fremme af forældreresoourcer og 0-6 årige børns psykiske sundhed. Udover centerets anvendte forskning bidrager CIF også til en national kompetenceopbygning i form af efteruddannelseskurser målrettet fagprofessionelle, der arbejder direkter eller inddirekte med 0-6 årige børn og deres familier.

Et centralt projekt i centeret er Copenhagen Infant Mental Health Project (CIMHP, 2015-2020), som er et igangværende stort forskningsamarbejde med sundhedsplejen i Københavns Kommune, hvor vi evaluerer implementeringen af et standardiseret redskab til tidlig opsporing af social tilbagetrækning hos barnet - og vi tester effekten af et indikeret interventionsprogram målrettet forældre (TryghedsCirklen - Forældreprogrammet).   

I rammerne af Københavns Universitets Babylab har jeg i mange år bedrevet grundforskning i barnets tidlige psykiske udvikling - både i typiske populationer og risikopopulationer. I et longitudinelt studie (N=90) undersøges det, hvordan tidlige førsproglige interaktionsmønstre hænger sammen med barnets tilknytningsmæssige, sproglige og kognitive udvikling i første leveår, samt i barnets 2., 3. og 5. leveår. Dataindsamlingen ved 5 års studiet er afsluttet sommeren 2017.

Aktuelt undersøges også i projektet "Play and Exploration: An attachment perspective" sammenhænge mellem leg, udforskning og tilknytning i to aldersgrupper af førskolebørn.

Min forskning er aktuelt støttet af bevillinger fra TrygFonden og LEGO Fonden.

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Klinisk børnepsykologi, særligt spæd- og småbørns (0-6 år) psykiske udvikling
  • Tilknytning og forældreskab/forælderevne
  • Tidlig forældre-barn interaktion
  • Tidlig opsporing, forebyggelse og intervention 
  • Udviklingspsykopatologi

Emneord

  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udviklingspsykopatologi
  • klinisk børnepsykologi
  • spæd- og småbørns (0-6 år) psykiske udvikling
  • tidlig non-verbal kommunikation og intersubjektivitet
  • tidlig opsporing, intervention og forebyggelse
  • krop-sind relationen
  • skizofreni
  • mental sundhed
  • risikoudvikling og mentale vanskeligheder og sygdomme hos 0-6-årige
  • tilknytning og omsorgsevne hos omsorgspersoner (forældre og fagprofessionelle)
  • forældreskab og forældreevne
  • tidlig forældre-barn interaktion

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller