Intet billede af Mogens Pelt

Mogens Pelt

dr.phil. (2003) ph.d. (1993) cand. mag. et art. (1988) i historie, moderne græsk og latin

  • Karen Blixens Plads 8

    2300 København S

1988 …2024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

Primære forskningsområder

Det østlige Middelhav og Sydøsteuropa

Overgang fra imperium til nationalstat i de osmanniske områder (Sydøsteuropa og Mellemøsten)

 ’Det orientalske Problem’ – dvs. konkurrence og konflikt mellem de europæiske stormagter om indflydelse i Sydøsteuropa og Mellemøsten

Etableringen og udviklingen af den græske nationalstat

Etableringen og udviklingen af den tyrkiske nationalstat

Interaktionen mellem handel og politik – især internationale økonomiske relationer i en de-globaliseret kontekst

Globaliseringens historie – især 1850 til i dag

 

Leder sammen med Catharina Raudvere centret The Many Roads in Modernity

modernity.ku.dk

 

CV

Udannelse:

Cand. mag. et art. (Historie, moderne græsk og latin) ph.d., dr.phil.

 

Ansættelser:

Lektor ved afdeling for historie Saxo Instituttet, Københavns Universitet siden 2006

2008-9 Stanley J. Seeger Fellow ved the Program in Hellenic Studies at Princeton University 

2007-8 Forsker ved Pet-kommissionen

2003-5 Adjunkt ved Institut for Historie, Københavns Universitet

2000- Lektorvikar ved Institut for Historie, Københavns Universitet

1999 Gæsteforsker ved Department of Near Eastern Studies, Princeton University

1998-2000 Forskningslektor ved Institut for Historie, Københavns Universitet (med støttte fra Carlsbergfondet)

1996-1998 Ekstern lektor ved Institut for Historie, Københavns Universitet

1993-1996 Forskningsstipendiat under Statens humanistiske Forskningsråd og vice-direktør ved Det danske Institut i Athen

1990-1992 Kandidatstipendiat ved Institut for Samtidshistorie, Københavns Universitet

1989-1990 Videnskabelig medarbejder ved Center for Mellemøststudier, Odense Universitet

1988-1989 Operatør ved Scandinavian Student Travel Service (SSTS) med ansvar for planlægning af rejser for amerikanske universitetsstuderende i Sovjetunionen og Kina, samt for udvikling af salgsmateriale for kunder og kurser for agenter