Billede af Natascha Drachmann
  • Emil Holms Kanal 6

    2300 København S

  • Kilde: Scopus
20172025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

Natascha Drachmann er tilknyttet Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet som gæsteforsker.

Natascha har en ph.d.-grad i sprogdidaktik og sprogpædagogik med særligt fokus på grundskolens sprogfag, som hun modtog for sin ph.d.-afhandling med titlen 'Sproglig opmærksomhed via en flersprogethedsdidaktik – Et læreplans- og multicasestudie på tværs af sprogfag og klassetrin i grundskolen'. Ph.d.-projektet var finansieret af en bevilling fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning samt fra Danmarks Frie Forskningsfond i perioden 2020-2023 og var et selvstændigt delprojekt i forsknings- og udviklingsprojektet Plurilingual Education - Minority and Majority Students' Language Awareness across Educational Levels (PE-LAL, www.plurilingualeducation.ku.dk). 

Sideløbende med sin videnskabelige stilling udvikler Natascha undervisningsmaterialer til sprogfagene i grundskolen for forlaget Alinea.

Tidligere har Natascha været en del af forsknings- og udviklingsprojektet Tidligere sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed (www.tidligeresprogstart.ku.dk), hvor hun havde ansvar for at integrere en flersprogethedsdidaktik i de undervisningsmaterialer, som projektet udviklede til engelsk i 1. klasse og til fransk og tysk i 5. klasse. Derudover har Natascha erfaring fra praksis, da hun har arbejdet som dansk- og tysklærer i udskolingen og i gymnasiet samt har undervist i Almen Sprogforståelse i gymnasiet og i dansk som andetsprog på læreruddannelsen.

CV

Ansættelser

2024-                Lektor, Slotshaven Gymnasium

2023-2024:       Videnskabelig assistent, Institut for Engelsk, Germansk
                          og Romansk, Københavns Universitet

2022-                Undervisningsmaterialeudvikler, Forlaget Alinea

2020-2023:       Ph.d.-stipendiat, Institut for Engelsk, Germansk
                          og Romansk, Københavns Universitet

2020-2023:       Ph.d.-stipendiat, Professionshøjskolen Absalon

2018-2019:       Adjunkt, Kalundborg Gymnasium & HF

2017-2018:       Videnskabelig assistent, Institut for Tværkulturelle og
                          Regionale Studier, Københavns Universitet

2016-2017:       Studentermedhjælper, Institut for Tværkulturelle og
                          Regionale Studier, Københavns Universitet

2015-2016:       Lærer, Holbæk By Skole, Afd. Absalon

 

Uddannelse

2024                  Ph.d. i sprogdidaktik og sprogpædagogik,
                           Københavns Universitet

2017                  Cand.mag. i tysk og dansk (gymnasierettet profil),  
                          Københavns Universitet

2015                  Bachelor i tysk og dansk, Københavns Universitet

 

Deltagelse i forskningsprojekter

2020-                  Plurilingual Education - Minority and Majority
                            Students' Language Awareness across Educational
                            Levels (www.flersprogethedsdidaktik.ku.dk

2016-2018:        Tidligere Sprogstart - Ny begynderdidaktik med fokus
                           på flersprogethed (www.tidligeresprogstart.ku.dk)

Interesseområder

  • Første-, andet- og fremmedsprogsdidaktik og -pædagogik
  • Flersprogethedsdidaktik
  • Sproglig opmærksomhed
  • Grammatikdidaktik
  • Samarbejde mellem sprogfag
  • Sprogfag i grundskole og ungdomsuddannelse
  • Læreruddannelse

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Sprogdidaktik og -pædagogik
  • Flersprogethedsdidaktik
  • Sproglig opmærksomhed
  • Dansk som andetsprog

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Cand.mag. i tysk og dansk

Dimissionsdato: 8 sep. 2017

Bachelor i tysk og dansk

Dimissionsdato: 1 jul. 2015

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller