Billede af nxz183 nxz183

nxz183 nxz183

Ph.d. i uddannelsesforskning (pædagogisk antropologi og teknoantropologi), Cand. Comm. (Psykologi og Kommunikation)

  • Karen Blixens Plads 16

    2300 København S

Personlig profil

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg er ansat som universitetspædagogisk konsulent i læringsenheden TEACH. Vi er sat i verden for universitetspædagogisk at understøtte uddannelserne ved det Humanistiske, Teologiske, Samfundsvidenskabelige og Juridiske fakultet.

Jeg er blandt andet vejleder på universitetspægogikum, og jeg yder sparring, designer, udvikler og afholder pædagogiske kompetenceudviklingsaktiviteter for erfarne VIP - for eksempel med fokus på "AI - læring og undervisning" og "AI-literacy og digital dannelsespædagogik".

Jeg er særligt interesseret i at understøtte og udvikle underviseres kritiske bevidsthed og pædagogiske handlemuligheder, med fokus på udvikling af uddannelse til en bæredygtig verden. Kritisk bevidsthed og pædagogiske handlemuligheder rummer de komplekse samspil mellem uddannelsesteknologi og teknologiuddannelse, professionelle / disciplinære teknologiforståelser (fx underviserfaglige og forskerfaglige teknologiforståelser, fagdigitalitet) og studerendes teknologiforståelser, de studerendes digitale dannelse og akademiske dannelse.

Jeg har tidligere designet, udviklet, koordineret og undervist i nye fag (fx lærerfaglig teknologiforståelse) og uddannelsesformater (fx MOOCs), og har undervisningserfaringer fra mange forskellige sammenhænge. Jeg arbejder med en blanding af forskellige universitetspædagogiske tilgange, herunder tilgange der understøtter kritisk-analytiske og konstruktivt-skabende og kreative praksisser. 

Undervisere og uddannelser er velkommen til at henvende sig med henblik på samarbejde - herunder sparring og skræddersyede forløb.

 

Primære forskningsområder

Jeg bidrager til forskningsbaseret udvikling af vores pædagogiske kompetencudviklingsaktiviteter. For eksempel i projekt GAI HUM og TEO, hvor vi har gennemført kvalitative interviews og en survey blandt studerende på HUM og TEO om deres brug, erfaringer med og perspektiver på generative chatbots og billedgeneratorer i deres studiepraksisser.  

 

Min baggrund med forskning og udvikling:

Siden 1998 har jeg arbejdet med forskning i og udvikling af relationer mellem uddannelse og it.

Jeg har haft mange forskellige roller fx har jeg siddet i forskellige ministerielle rådgivningsgrupper, og da undervisningsminister Merete Riisager besluttede at igangsætte et forsøgsprogram for styrkelse af teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning, var jeg udpeget medlem af ekspertskrivegruppen for teknologiforståelse. Jeg har også i en årrække ledet Forskningsprogrammet Digitalisering i Skolen (Metropol/KP). Jeg har haft mange forskellige projektdeltagende og ledende roller. 

Sociokulturelle, kulturhistoriske og sociomaterielle perspektiver og teorier har været en rød tråd i mit arbejde, som er inspireret af fx Jean Lave, Marilyn Strathern, Helen Verran og Bruno Latour/Post-ANT. Mine bidrag har blik for at uddannelseskulturer er historiske, og at historierne om vores uddannelser er kulturelle. Når vi skaber uddannelser, skaber vi kulturelle fællesskaber og kulturelle sociale praksisser. Disse er til hver en tid socialt og materielt indfiltrede,  konfigurerede og konfigurerende.

Jeg har en ph.d. i uddannelsesforskning fra DPU/AU i 2010. Jeg var den første ErhvervsPhD i Microsoft. Min ph.d.-afhandling var metodologisk (STS), og var et pædagogisk antropologisk og teknoantropologisk bidrag.

  • Pædagogisk antropologi – studier af opdragelse, undervisning og læring som sociale og kulturelle praksisser og aktører
  • Teknoantropologi – studier af teknologier som sociale og kulturelle praksisser og aktører

Da jeg indleverede min ph.d.-afhandling i 2009, var jeg med til at forme den på det tidspunkt nye strømning af andre teknologiforståelser og kritiske tilgange til at forstå it og medier i uddannelserne . Frem for at tage afsæt i læringspotentialer og nye værdifulde pædagogiske praksisser på vej hen imod bedre uddannelse viste min afhandling, hvordan et videndelingssystem – Studienettet – på Hillerød Handelsskole på mangfoldige måder blev en del af uddannelseshverdagen for lærere og elever. Studienettet skabte ikke bare nye uddannelsesmuligheder, men var i høj grad også med til at frakoble faglige såvel som organisatoriske praksisser, der ellers fungerede. Og det at bruge Studienettet var i mange henseender et væsentligt ressourcekrævende benspænd i hverdagen for både lærere og studerende. 

De måder vi forstår teknologi på, påvirker de måder vi skaber uddannelse og verden på. Det rejser spørgsmål som: hvilke studerende forestiller vi os, at vi uddanner? Og hvordan hænger disse forestillinger sammen med vores måder at arbejde med uddannelsesteknologi og teknologiuddannelse? Det hele hænger sammen med (vores forestillinger om) uddannelsernes formål.

Jeg arbejder med det, jeg med et samlebegreb kalder for "integrative teknologiforståelser", da jeg er overbevist om, at vores verden har brug for disse, hvis den skal være bæredygtig.

Jeg er interesseret i postfænomenologiske, postdigitale, kritisk Edtech, og andre vinkler på pædagogik, læreprocesser og udvikling af uddannelsesformater, der medtænker integrative teknologiforståelser.

I 2023 blev jeg inviteret til at skrive en lille meget letlæst artikel om dette: Integrative teknologiforståelser for en bæredygtig verden

Jeg har været ansat både ved universiteter og professionshøjskoler, hvor jeg i mange år har arbejdet med forskning og udvikling i relation til bl.a. grundskole og læreruddannelse (og andre professionsuddannelser). Jeg har blandt andet arbejdet en del med Design-Based Research (DBR).

Da ChatGPT ramte verden 30. november 2022, var jeg blandt de første der skrev forskellige kritiske indlæg:

Kontakt mig endelig, hvis du kan se mig ideltage i en forsknings- og udviklingsaktivitet eller noget andet :-).

 

 

 

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Digital dannelse
  • AI-literacy
  • teknologiforståelsesdidaktik
  • teknologiforståelsespædagogik
  • Digital pædagogik
  • læreprocesser
  • didaktik
  • Universitetspædagogik
  • professionelle teknologiforståelser
  • uddannelsesteknologi
  • teknologiuddannelse
  • digital literacy
  • University pedagogy
  • technology education
  • technology comprehensions
  • relationelle teknologiforståelser
  • integrative teknologiforståelser
  • STS - (Science, Technology & Society)
  • Educational anthropology
  • Det Juridiske Fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Det Teologiske Fakultet