Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Karen Blixens Plads 8
2300 København S
Mine primære forskningsområder ligger indenfor pædagogisk sociologi og pædagogikkens historie med særligt fokus på udviklingsforestillingers og integrationsbestræbelsers sociologi og historie. Jeg udforsker betydninger og effekter af velfærdsstatslig progressivisme og integrationisme, eksempelvis som det tager sig ud i pædagogisk arbejde i skoleregi, eller i velfærdsarbejde med flygtninge og indvandrere i forskellige offentlige velfærdsinstitutioner.
I mere generel forstand, er jeg optaget af at udforme kritiske studier af de klassifikations- og racialiseringsprocesser, der knytter sig til transformation af pædagogiske og velfærdstatslige ideer og praktikker i relation til internationale, globale og videnskabelige oplysningsbestræbelser. Som del af dette, undersøger jeg muligheden for at dekolonisere vesteuropæiske begreber om det menneskelige og lytte til modstand og kritik i praksis.
Se mere på min engelske side.
Jeg er i øjeblikket involveret i et DFF-støttet projekt, Refugees' stories and stories about refugees: Crafting new narratives of the Danish welfare state (RESTORE), 2021-2025, hvor jeg er PI. Projektet søger at formulere nye narrativer om den danske velfærdsstat på tværs af flygtninges fortællinger om velfærdsstaten og politisk-administrative fortællinger om flygtninge. Projektet udføres i samarbejde med post.doc. Tine Brøndum (2021-2023) og videnskabelig assistent Emilie Mallung Blinkenberg (2024).
Derudover har jeg for nylig færdiggjort to projekter som bl.a. er udkommet i to bøger. Dels bogen Racism in Danish welfare work with refugees: Troubled by difference, docility and dignity som er skrevet sammen med Marta Padovan-Özdemir, dels antologien Configurations of Interdiscplinarity within Education: Danish Experiences in a Global Educational Space som er skrevet sammen med Sofie Sauzet, Marie Larsen Ryberg og Katrine Lindvig.
Se iøvrigt min engelske side.
Jeg er desuden sektionsleder for Sektion for Pædagogik (siden 2013), var ph.d.-koordinator for ph.d.-studerende i Sektion for Pædagogik (2013-2019), er leder af forskningsgruppen Velfærdsarbejdets sociologi og historie (siden 2014), var medlem af forskningsgruppen Børn, Medier og Kultur (2014-2019), er formand for faggruppen for Konsortiet for Pædagogik og Velfærdsprofessionelt arbejde (siden 2015), redaktør af Dansk pædagogisk Tidsskrift (2003-2020), og medlem af styregruppen for forskningscentret Advanced Migration Studies (AMIS) (siden 2019).
Jeg er p.t. vejleder for fire ph.d.-studerende: Lærke Vildlyng, Dorthea Bjerre Jepsen, Nynne Von der Fehr og Laura Lawaetz.
Jeg varetager normalt undervisning i BA3: pædagogisk sociologi og uddannelsessociologi på bacheloruddannelsen i pædagogik samt BA-projektseminar og/eller specialeseminar.
Tidligere har jeg på BA-niveau hovedsagelig undervist i historiske, sociologiske og metodisk orienterede moduler samt varetaget BA-projektseminaret og vejledning i bachelorprojekter.
På KA-niveau har jeg undervist i moduler som 'Pædagogik som videnskab/forskningsfelt', ’Socialisering, opdragelse og uddannelse’ og ’Professioner og institutioner’ og varetaget vejledning i forbindelse med projektorienterede forløb med og uden empirisk undersøgelse samt været ansvarlig for gennemførsel af specialeseminar i flere perioder.
Jeg vejleder helst i problemområder, der tangerer mine forskningsområder, men er ikke afvisende overfor andre vigtige og vedkommende projekter.
Akademisk uddannelse
2007: Ph.d. i Pædagogik, KU
1997: Cand.mag. i Pædagogik og Samfundsvidenskab, hhv. KU og AU
Ansættelser
2012: Lektor i pædagogik, KU
2008: Post.doc. og adjunkt i pædagogik, KU med midler fra det humanistiske forskningsråd til projektet Configurations of the Future Between Plans and Canons. Cultural-Historical Assumptions About the Individual and the Future in Danish School Pedagogy 1945-2008 http://futureinschoolped.mef.ku.dk/
2004: Kandidatstipendiat og Ph.d.-studerende ved Pædagogik, KU med midler fra det samfundsvidenskabelige forskningsråd til projektet Progressiv pædagogik – inklusion og eksklusion
For uddybet version CV, se min engelske side: http://mcc.ku.dk/staff/education/?pure=en%2Fpersons%2Ftrine-oeland(88eaa3c1-6d91-4837-b387-8649b25cd331)%2Fcv.html
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Øland, T. (Fagfællebedømmer)
Aktivitet: Peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Øland, T. (Arrangør)
Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typer › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
Øland, T. (Vært)
Aktivitet: Vært for en besøgende - typer › Vært for en akademisk besøgende
Øland, T. (Fagfællebedømmer)
Aktivitet: Peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Øland, T. (Fagfællebedømmer)
Aktivitet: Peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Øland, T. (Fagfællebedømmer)
Aktivitet: Peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Øland, T. (Arrangør) & Pischetola, M. (Taler)
Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typer › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
Øland, T. (Vært) & Pischetola, M. (Vært)
Aktivitet: Vært for en besøgende - typer › Vært for en akademisk besøgende