Abstract
I foråret 2024 afholdt jeg fire oplæg om kunstig intelligens i matematikundervisningen i forbindelse med FIP matematik. Oplæggene blev afholdt i marts og april i Jylland og på Sjælland for hhv. HF og STX/HTX/HHX. Da der i skrivende stund ikke eksisterer ret meget forskning om, hvordan kunstig intelligens kan bruges i matematikundervisningen, har jeg efter aftale med fagkonsulenten nedskrevet, hvad jeg mener er de vigtigste pointer fra de fire oplæg.
De fire oplæg varede alle to timer og indeholdt øvelser, hvor lærerne i grupper skulle forholde sig til brug af kunstig intelligens. De blev inviteret til at lave anonyme indlæg på digitale tavler som opsamling på deres arbejde og diskussioner. Imens lærerne diskuterede, gik jeg rundt mellem grupperne og lyttede, sparrede og diskuterede. Dette dokument bygger således dels på de deltagende læreres (anonyme) nedskrevne refleksioner, dels på de interaktioner, som jeg har kunnet genkalde mig efterfølgende, og dels på de tanker jeg har gjort mig før og efter oplæggene.
De fire oplæg varede alle to timer og indeholdt øvelser, hvor lærerne i grupper skulle forholde sig til brug af kunstig intelligens. De blev inviteret til at lave anonyme indlæg på digitale tavler som opsamling på deres arbejde og diskussioner. Imens lærerne diskuterede, gik jeg rundt mellem grupperne og lyttede, sparrede og diskuterede. Dette dokument bygger således dels på de deltagende læreres (anonyme) nedskrevne refleksioner, dels på de interaktioner, som jeg har kunnet genkalde mig efterfølgende, og dels på de tanker jeg har gjort mig før og efter oplæggene.
Bidragets oversatte titel | AI in upper secondary mathematics teaching |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | EMU : Danmarks undervisningsportal |
Sider (fra-til) | 1-13 |
Antal sider | 13 |
Status | Udgivet - 8 okt. 2024 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
- Kunstig intelligens
- Matematikundervisning
- ChatGPT 4.0
- Opsamling