Abstract
Enhver idrætsunderviser kan forevise og beskrive et volleyballfingerslag, og mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring (Wienecke J, 2015).
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring (Wienecke J, 2015).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forum for Idraet |
Vol/bind | 32 |
Sider (fra-til) | 27-34 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1904-2183 |
Status | Udgivet - 2017 |
Bibliografisk note
CURIS 2017 NEXS 081Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
- Arbejdshukommelse
- Motorisk indlæring
- Adaptation
- Børn