At åbne de lukkede undervisnings­rum: innovationspædagogik/entreprenørskabsundervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Innovation og entreprenørskab er på den nationale dagorden, også når det gælder universitetsuddannelserne. Universiteterne skal sikre et højt fagligt niveau hos de studerende, og samtidig skal universiteterne bidrage til at øge innovationskapaciteten i samfundet. Undervisere og studerende skal i større udstrækning bidrage til værdiskabelse til gavn for hele samfundet gennem bedre integrationen mellem undervisning, forskning og innovation. Vi står med en klar udfordring, og innovations- og entreprenørskabspædagogikken kan være en del af løsningen. Innovationspædagogikken handler om at bringe innovationsprocessen ind i en fagdisciplinær kontekst hvor den studerende, gennem at arbejde med sin egen faglighed, udvikler sit blik for og evnen til at skabe værdi gennem at sætte sin egen faglige viden i spil. Således kan innovation og entreprenørskab skabe rammerne for at koble de videnskabelige discipliners kernefaglighed til løsningen af påtrængende samfundsmæssige problemer.
OriginalsprogDansk
TitelUniversitetspædagogiske praksisser
RedaktørerLotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen
Antal sider20
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2015
Sider101-120
ISBN (Trykt)978-87-593-2137-9
ISBN (Elektronisk)978-87-593-2403-5
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • Innovation
  • Innovation and Entrepreneurship Education
  • Innovations pædagogik
  • Designtænkning
  • Forretningsmodeller
  • IPR
  • Bioteknologi
  • Effectuation, entrepreneurship, teaching

Citationsformater