Abstract
Artiklen rummer en række eksempler på billedfremstillinger af den fransk-italienske commedia dell'arte fra det 17. århundrede, som sættes i ikonografisk og mentalitetshistorisk kontekst med henblik på en tolkning på to niveauer: Dels med reference til regimets selvrepræsentation, dels som afledt af en karnevalesk billedverden, som tilsammen udvider forståelsen af den politiske satire i grotesk retning, der implicit indeholdes i billederne.
Bidragets oversatte titel | Billede og modbillede: Et forsøg på at involvere kontekst i tolkningen af Théâtre Italien ikonografi |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Theatre Research International |
Vol/bind | 22 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 219-233 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0307-8833 |
Status | Udgivet - 1997 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- Teaterhistorie
- Commedia dell'arte
- Karneval
- Ludvig 14.
- Teater ikonografi