Abstract
Denne artikel repræsenterer en del af forfatterens igangværende empiriske undersøgelse af den danske brudevals-tradition der karakteriseres af tre elementer: et specifikt stykke musik af Niels W. Gade, en bestemt gruppekoreografi, hvor en kreds af klappende gæster bevæger sig langsomt tættere på brudeparret og et sidste afsnit af den rituelle dans, hvor gæster klipper spidserne af brudgommens sokker. Formålet med artikelen er at fremhæve hvordan nutidige realiseringer af brudevals – inklusiv brudevalse filmet af bryllupsgæster og uploadet på YouTube - dokumenterer 'brudevals' som en dynamisk levende tradition og at vise kompleksiteten af de politiske implikationer, det kan have, når man danser den. Med udgangspunkt i Sarah Ahmeds affekt teori argumenterer artiklen for, at forskellige forhandlinger af 'brudevals' naturaliserer forskellige forståelser af danskhed. Artiklen hævder, at den nutidige form for ’alternativ’ brudevals, der indeholder et break med en montage af populærmusik og tilhørende dansebevægelser, producerer en version af danskhed, som understreger forestillingen om 'verdensborgerskab' som en væsentlig del af det at være dansk. I andre brudevalse, der danses af to af samme køn, produceres en slags danskhed, der naturaliserer og hylder LGBTQIA-ægteskaber og endelig producerer en tyrkisk-dansk brudevals en multikulturalistisk forståelse af danskhed, som ikke er begrænset til en bestemt national kulturarv, men kan omfatte elementer der peger i retning af forskellige etniciteter.
Bidragets oversatte titel | Brudevals, Danskhed og Levede Virkeligheder |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Nordic Journal of Dance - practice, education and research |
Vol/bind | 11 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 16-27 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 1891-6708 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- brudevals