Abstract
Naturfagene spiller, eller bør spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterhånden relaterer de fleste samfundsmæssige problemstillinger sig på den ene eller anden måde til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile brændstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har været, og stadig er, tydelige i danske læreplaner. På den baggrund opridser jeg de seneste to årtiers forskning i SSI-undervisning på godt og ondt og kommer på den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer på grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvfølgelig også relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Fagdidaktik og demokrati |
| Redaktører | Claus Haas, Christina Matthiesen |
| Udgivelsessted | Frederiksberg |
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Publikationsdato | 2020 |
| Sider | 51-68 |
| Kapitel | 2 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-593-3588-8 |
| ISBN (Elektronisk) | 978-87-593-3731-5 |
| Status | Udgivet - 2020 |