Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

95 Downloads (Pure)

Abstract

Naturfagene spiller, eller bør spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterhånden relaterer de fleste samfundsmæssige problemstillinger sig på den ene eller anden måde til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile brændstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har været, og stadig er, tydelige i danske læreplaner. På den baggrund opridser jeg de seneste to årtiers forskning i SSI-undervisning på godt og ondt og kommer på den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer på grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvfølgelig også relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.
OriginalsprogDansk
TitelFagdidaktik og demokrati
RedaktørerClaus Haas, Christina Matthiesen
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2020
Sider51-68
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-593-3588-8
ISBN (Elektronisk)978-87-593-3731-5
StatusUdgivet - 2020

Citationsformater