Abstract
I denne artikel præsenteres centrale fund fra Det Nationale Center For Fremmedsprogs (NCFF) rapport om elevperspektiver på sprogundervisningen i Danmark, der bygger på analyse af 230 gruppeinterviews med cirka 1000 elever fra grundskolen og de gymnasiale uddannelser om deres holdninger til og erfaringer med fremmedsprogsundervisningen (Lund et al. 2023).
Artiklen dokumenterer, at eleverne i fremmedsprogsundervisningen ikke føler sig mødt i deres ønske om at opnå færdighed til at kunne kommunikere. De efterlyser massivt at blive trænet i mundtlighed og peger på en grammatikundervisning, der synes præget af en strukturel tilgang. Eleverne synes på baggrund heraf at have to konceptualiseringer af sprog: ’sprog i virkeligheden’ og ’sprog i skolen’. Dette tegner en diskrepans mellem det officielle sprog-, sprogtilegnelses- og grammatiksyn, således som det fremtræder i den officielle del af curriculum: styredokumenterne (grundskolens læse- og gymnasiernes læreplaner), og elevernes oplevelser, for ifølge styredokumenterne undervises der efter et kommunikativt sprogsyn med en funktionel grammatikundervisning.
Undersøgelsen bakker med sine fund op om tidligere undersøgelser (fx Andersen & Blach 2010), og i artiklen perspektiveres til læreruddannelserne til både grundskole- og gymnasielærer, hvor supplerende data peger på en yderligere diskrepans mellem det, der forventes af lærerne, og det, de er uddannet til.
Artiklen peger afslutningsvis på, at der skal sikres en bedre overensstemmelse mellem læreruddannelserne og undervisning, så ’sprog i virkeligheden’ og ’sprog i skolen’ i højere grad mødes i håbet om, at det vil øge elevernes motivation for fremmedsprog.
Artiklen dokumenterer, at eleverne i fremmedsprogsundervisningen ikke føler sig mødt i deres ønske om at opnå færdighed til at kunne kommunikere. De efterlyser massivt at blive trænet i mundtlighed og peger på en grammatikundervisning, der synes præget af en strukturel tilgang. Eleverne synes på baggrund heraf at have to konceptualiseringer af sprog: ’sprog i virkeligheden’ og ’sprog i skolen’. Dette tegner en diskrepans mellem det officielle sprog-, sprogtilegnelses- og grammatiksyn, således som det fremtræder i den officielle del af curriculum: styredokumenterne (grundskolens læse- og gymnasiernes læreplaner), og elevernes oplevelser, for ifølge styredokumenterne undervises der efter et kommunikativt sprogsyn med en funktionel grammatikundervisning.
Undersøgelsen bakker med sine fund op om tidligere undersøgelser (fx Andersen & Blach 2010), og i artiklen perspektiveres til læreruddannelserne til både grundskole- og gymnasielærer, hvor supplerende data peger på en yderligere diskrepans mellem det, der forventes af lærerne, og det, de er uddannet til.
Artiklen peger afslutningsvis på, at der skal sikres en bedre overensstemmelse mellem læreruddannelserne og undervisning, så ’sprog i virkeligheden’ og ’sprog i skolen’ i højere grad mødes i håbet om, at det vil øge elevernes motivation for fremmedsprog.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Alla språk i skolan : Perspektiv på språkundervisning |
Udgivelsessted | Uppsala Universitet |
Forlag | Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering (FBA) |
Status | Accepteret/In press - 2024 |