Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

166 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bindÅrg. 14
Udgave nummer27
Sider (fra-til)22-32
Antal sider11
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • asylsøgende børn
  • følelsesarbejde
  • pædagogisk praksis
  • velfærdsarbejdets paradokser

Citationsformater