Abstract
På baggrund af en tværnational spørgeskemaundersøgelse forsøger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, samt undersøger betalingsviljen for det danske velfærdssvinekød. Segmenteringen i dette kapitel er baseret på en række indkøbsparametre samt forbrug af svinekød. I Danmark er det segment, der er interesseret i at købe dansk velfærdssvinekød, optaget af dyrevelfærd og
betaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyder
dermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.
betaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyder
dermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer : Formidling af resultater fra to forskningsprojekter |
Redaktører | Tove Christensen, Peter Sandøe |
Antal sider | 14 |
Forlag | Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 33-46 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93768-18-5 |
Status | Udgivet - 2020 |