Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere

Tine Brøndum

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

43 Downloads (Pure)

Abstract

Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedSyddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab
Antal sider313
ISBN (Elektronisk)978-87-93496-17-0
StatusUdgivet - 26 feb. 2017

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Narrativer
  • lærerstuderende
  • subjektivering
  • minorisering
  • KLM

Citationsformater