Abstract
I det klingende nu forholder al musik sig til sin egen fortid. Omfavner den tager afstand fra den, manipulerer den, markedsfører den. Historieopfattelser og mytefortællinger er spundet ind i musikalske traditioners værdier og spørgsmål om identitet. Tolkninger af musik må derfor se ud over den nutid, musikken umiddelbart klinger i, og inddrage de historieopfattelser og fortællinger der er en del af musikkens betydninger og værdi. Med udgangspunkt i den byzantinske musikalske tradition på Athosbjerget vil artiklen omhandle nogle af de aspekter, som den historiske musiketnologi beskæftiger sig med i det etnografiske møde med mennesker og deres musik
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Jordens Folk - Etnografisk Revy |
Vol/bind | 39 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 10-17 |
ISSN | 0021-7484 |
Status | Udgivet - 2004 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- musiketnologi
- etnologi/historie
- Athos
- Byzantinsk kirkemusik