Abstract
I denne artikel undersøger vi den stigende udbredelse af stress blandt danske unge. Vi opstiller en teoretisk model over hvordan stress kan forårsages af neoliberale eksistensbetingelser i form af samfundskrav om maksimal præstation, konstant aktivitet og individualisering. Ifølge vores model kan stress opstå ved både at efterleve disse samfundskrav og ved manglende efterlevelse. Dette placerer de unge i en catch-22, hvor stress synes uundgåeligt. Vi viser, at én af forklaringerne på hvorfor ikke alle unge udvikler stress i neoliberale samfund kan skyldes forskellig udvikling og dannelse af de unges tilværelseskompetencer, altså deres evne til at håndtere særlige livsomstændigheder. Vi fremfører foreløbig evidens for, at empowerment af tilværelseskompetencer kan være et vigtigt element i arbejdet med at reducere neoliberale eksistensbetingelsers stressende indvirkning på unge.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Vol/bind | 58 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 34-47 |
ISSN | 1903-0002 |
Status | Udgivet - 2021 |
Udgivet eksternt | Ja |