Informationskompetente studieledere: Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Studieledelse er under pres fra styringstiltag, der kræver at studieledere i dag kan balancere kompetent mellem pædagogisk og administrativ ledelse. Artiklen ser nærmere på mulige træk ved denne udvikling igennem en undersøgelse af studielederes brug af viden og syn på studieledelse. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt studieledere på et større dansk universitet identificeres en mulig sammenhæng mellem studielederes brug af videnskilder og deres opfattelser af studieledelse. Analysens implikationer for praksis diskuteres, herunder for udvikling af studier og undervisning lokalt. Det konkluderes, at der er behov for at følge op på undersøgelsens resultater med en større undersøgelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind12
Udgave nummer22
Sider (fra-til)48-63
Antal sider15
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedDansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) 2016 - Nyborg Strand, Nyborg, Danmark
Varighed: 17 maj 201618 maj 2016
http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2016/dun-konferencen-2016/

Konference

KonferenceDansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) 2016
LokationNyborg Strand
Land/OmrådeDanmark
ByNyborg
Periode17/05/201618/05/2016
Internetadresse

Bibliografisk note

Paper til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) baseret på konferencebidrag til Dansk Universitetspædagogisk Netværks-konference (DUN) i maj 2016.

Citationsformater