Læreplaner, evalueringspraksisser og identiteter: - et blik ind i styringsmaskinens indre

Cristian Lima, Karen Pernille Hviid

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Den kommunale styring er præget af lineære styringsforståelser, der forudsætter en 1:1 sammenhæng mellem styringsmodel, styringspraksis og resultat. Vi spørger i artiklen hvordan sådanne praksisser kan være produktive? Hvad producerer de og hvilke utilsigtede konsekvenser har disse styringspraksisser?
    I artiklen undersøges disse spørgsmål gennem en analyse af dele anf en større empirisk undersøgelse af dagtolbud for 0-6 årige børn, arbejdet med pædagogiske læreplaner, deres implementering og evaluering.
    I undersøgelsen finder vi en de-kobling mellem styringsdiskurs og styringspraksis, samtidig med at den lokale styringspraksis fremstilles som sammenhængebnde og rationel. I artiklen viser vi hvordan alle parter i de forskellige dele af den kommunale organisation arbejder hårdt for at kunne konstruere dokumenter, redskaber, møder, diskurser, der lever op til intentionerne i styringsforståelsen og at de gør dette gennem abstrakte fremstillinger af praksis, selv og "de andre".
    Det vises, hvordan aktørerne i de netværk, der er indrulleret i disse styringspraksisser, konstruerer identiteter og selvledelsesprakssiser, der i sidste ende på paradoksal vis får styringslogikken til at være produktiv.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSamfundslederskab i Skandinavien
    Vol/bind27/2011-2012
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)333 - 366
    Antal sider33
    ISSN0900-8322
    StatusUdgivet - 2012

    Citationsformater