Abstract
Den kommunale styring er præget af lineære styringsforståelser, der forudsætter en 1:1 sammenhæng mellem styringsmodel, styringspraksis og resultat. Vi spørger i artiklen hvordan sådanne praksisser kan være produktive? Hvad producerer de og hvilke utilsigtede konsekvenser har disse styringspraksisser?
I artiklen undersøges disse spørgsmål gennem en analyse af dele anf en større empirisk undersøgelse af dagtolbud for 0-6 årige børn, arbejdet med pædagogiske læreplaner, deres implementering og evaluering.
I undersøgelsen finder vi en de-kobling mellem styringsdiskurs og styringspraksis, samtidig med at den lokale styringspraksis fremstilles som sammenhængebnde og rationel. I artiklen viser vi hvordan alle parter i de forskellige dele af den kommunale organisation arbejder hårdt for at kunne konstruere dokumenter, redskaber, møder, diskurser, der lever op til intentionerne i styringsforståelsen og at de gør dette gennem abstrakte fremstillinger af praksis, selv og "de andre".
Det vises, hvordan aktørerne i de netværk, der er indrulleret i disse styringspraksisser, konstruerer identiteter og selvledelsesprakssiser, der i sidste ende på paradoksal vis får styringslogikken til at være produktiv.
I artiklen undersøges disse spørgsmål gennem en analyse af dele anf en større empirisk undersøgelse af dagtolbud for 0-6 årige børn, arbejdet med pædagogiske læreplaner, deres implementering og evaluering.
I undersøgelsen finder vi en de-kobling mellem styringsdiskurs og styringspraksis, samtidig med at den lokale styringspraksis fremstilles som sammenhængebnde og rationel. I artiklen viser vi hvordan alle parter i de forskellige dele af den kommunale organisation arbejder hårdt for at kunne konstruere dokumenter, redskaber, møder, diskurser, der lever op til intentionerne i styringsforståelsen og at de gør dette gennem abstrakte fremstillinger af praksis, selv og "de andre".
Det vises, hvordan aktørerne i de netværk, der er indrulleret i disse styringspraksisser, konstruerer identiteter og selvledelsesprakssiser, der i sidste ende på paradoksal vis får styringslogikken til at være produktiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Samfundslederskab i Skandinavien |
Vol/bind | 27/2011-2012 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 333 - 366 |
Antal sider | 33 |
ISSN | 0900-8322 |
Status | Udgivet - 2012 |