Abstract
Dryppende blækpenne, malede ølkasser, klasseværelsets kaos og lærerindens ringlende armbånd. Materialiteter og stemninger gør sig gældende i de ofte fragmenterede erindringer om skole og uddannelse i afhandlingens tregenerationelle studie.
Med interesse for elevernes skolehverdag og senere uddannelsesforløb i perioden 1945-2008 kvalificerer afhandlingen brugen af interviewbaserede erindringer til det uddannelseshistoriske arbejde. Igennem seks artikler eksperimenteres med livsfortællinger og gruppeinterview som indgang til at undersøge elevsubjektets skiftende tilblivelsesprocesser i en både materiel og sanset skolehverdag. Med poststrukturalistiske begreber om tidslighed og samtidighed diskuteres, hvordan fortiden forstyrrer og intensiveres i nutiden. I analyser af erindringernes både sproglige, materielle og affektive dimensioner trækkes på teorier af bl.a. Judith Butler, Karen Barad, Eelco Runia og Brian Massumi.
Med interesse for elevernes skolehverdag og senere uddannelsesforløb i perioden 1945-2008 kvalificerer afhandlingen brugen af interviewbaserede erindringer til det uddannelseshistoriske arbejde. Igennem seks artikler eksperimenteres med livsfortællinger og gruppeinterview som indgang til at undersøge elevsubjektets skiftende tilblivelsesprocesser i en både materiel og sanset skolehverdag. Med poststrukturalistiske begreber om tidslighed og samtidighed diskuteres, hvordan fortiden forstyrrer og intensiveres i nutiden. I analyser af erindringernes både sproglige, materielle og affektive dimensioner trækkes på teorier af bl.a. Judith Butler, Karen Barad, Eelco Runia og Brian Massumi.
Originalsprog | Flere sprog |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet |
Antal sider | 267 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7430-230-8 |
Status | Udgivet - 2011 |
Udgivet eksternt | Ja |