Abstract
Under overgangen fra autokrati til demokrati har religiøs identitet været et centralt emne på den tunesiske dagsorden, både for folk i Tunesien og den tunesiske diaspora. Denne artikel undersøger fra et interkulturelt kommunikationsperspektiv, hvordan medier kan påvirke den eksisterende religiøse identitet hos borgere med tunesisk baggrund, der er bosat i Europa (den tunesiske diaspora). Analysen viser, at effekten, medier har haft i forhold til religiøs identitet, har været informativ og ekspressiv, ikke regulerende. Den religiøse identitet er hovedsageligt blevet formet af politisk tilknytning samt forholdene i både oprindelseslandet og opholdslandet. Artiklen foreslår, at der sandsynligvis opstår et asymmetrisk, gensidigt og cirkulært forhold mellem mediebrug, religiøs identitet og politisk tilknytning.
Bidragets oversatte titel | Mediated-politicized religious identity of the Tunisian diaspora in Europe |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Tidsskrift for Islamforskning |
Vol/bind | 14 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 34-57 |
Antal sider | 24 |
ISSN | 1901-9580 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2020 |