Abstract
Trods de nye erkendelser inden for motivationsforskning gennem de seneste 20 år, støder man stadig på en forsimplet opfattelse af motivation hos meningsdannere og lovgivere. Dét ønsker jeg at udfordre.
Den teoretiske tilgang til motivation har bevæget sig fra definitioner baseret på øjebliksbilleder til at inddrage et tidsperspektiv og ikke mindst i de seneste 10 år også at inddrage selv-opfattelser som en del af beskrivelsen af motivation (fx Dörnyei 2005, 2009, Ushioda 2009, 2011; McIntyre et al 2009).
Med udgangspunkt i én case ønsker jeg at diskutere mulighederne for at beskrive motivation som drivkraft i sprogtilegnelsesprocessen ud fra en mere kompleks helhedsforståelse baseret på teorier om bl.a. selv-opfattelser og identitet. Min erkendelsesinteresse er at undersøge brugbarheden af forskellige tilgange til motivation. Er det fx muligt, at spørgsmålet om, hvad der motiverer sprogtil¬egnel¬ses¬proces¬sen bliver irrelevant, når indlærer opnår en vis sproglig kompetence og autonomi. Eller transformerer motivationen sig til en mere generel form for motivation, som er knyttet til indlærers generelle tilgang til at opøve særlige kompetencer?
I 2004 interviewede jeg polske Renata i forbindelse med et projekt om udtale og motivation. I 2018 fik jeg mulighed for at geninterviewe hende ud fra den oprindelige interview-guide, og det er min hensigt at sammenholde interviewene for at belyse, hvordan en indlærers egen beskrivelse af motivation kan ændre sig over lang tid samt at afdække Renatas evaluering af egne tidligere udsagn om sin motivation for at lære sprog.
Den teoretiske tilgang til motivation har bevæget sig fra definitioner baseret på øjebliksbilleder til at inddrage et tidsperspektiv og ikke mindst i de seneste 10 år også at inddrage selv-opfattelser som en del af beskrivelsen af motivation (fx Dörnyei 2005, 2009, Ushioda 2009, 2011; McIntyre et al 2009).
Med udgangspunkt i én case ønsker jeg at diskutere mulighederne for at beskrive motivation som drivkraft i sprogtilegnelsesprocessen ud fra en mere kompleks helhedsforståelse baseret på teorier om bl.a. selv-opfattelser og identitet. Min erkendelsesinteresse er at undersøge brugbarheden af forskellige tilgange til motivation. Er det fx muligt, at spørgsmålet om, hvad der motiverer sprogtil¬egnel¬ses¬proces¬sen bliver irrelevant, når indlærer opnår en vis sproglig kompetence og autonomi. Eller transformerer motivationen sig til en mere generel form for motivation, som er knyttet til indlærers generelle tilgang til at opøve særlige kompetencer?
I 2004 interviewede jeg polske Renata i forbindelse med et projekt om udtale og motivation. I 2018 fik jeg mulighed for at geninterviewe hende ud fra den oprindelige interview-guide, og det er min hensigt at sammenholde interviewene for at belyse, hvordan en indlærers egen beskrivelse af motivation kan ændre sig over lang tid samt at afdække Renatas evaluering af egne tidligere udsagn om sin motivation for at lære sprog.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 29 maj 2019 |
Status | Udgivet - 29 maj 2019 |
Begivenhed | Nordand 14 - Københavns Universitet , København Varighed: 27 maj 2019 → 29 maj 2019 https://nors.ku.dk/kalender/2019/nordand14/ |
Konference
Konference | Nordand 14 |
---|---|
Lokation | Københavns Universitet |
By | København |
Periode | 27/05/2019 → 29/05/2019 |
Internetadresse |
Bibliografisk note
artikel under udarbejdelseEmneord
- Det Humanistiske Fakultet
- motivation
- Sprogtilegnelse
- identitet