Abstract
Offentlighedsbegrebet i Bernerkonventionen til beskyttelse af litterære og kunstneriske værker samt Romkonventionen om beskyttelse af udøvende kunstnere, fonogramproducenter og radio- og fjernsynsforetagender må fortolkes holistisk i overensstemmelse med bestemmelserne i Wienerkonventionen om traktatretten. Det er navnlig nødvendigt at inddrage bestemmelserne i "tretrinstesten" i TRIPS-aftalen, WCT og WPPT. I lyset af international retspraksis på området må der lægges særlig vægt på begrebsfortolkningens økonomiske betydning for rettighedshaverne, snarere end mere eller mindre abstrakte begreber om særlig tilknytning mellem organisatorerne af benyttelsen og publikum eller mellem de enkelte medlemmer af publikum.
Bidragets oversatte titel | Offentlighedsbegrebet i international ophavsret |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | RIDA - Revue internationale du droit d´auteur |
Vol/bind | 276 |
Sider (fra-til) | 120-162 |
Antal sider | 42 |
Status | Udgivet - 2023 |
Bibliografisk note
Artiklen er også gengivet i den franske version af tidsskriftet, vol. 276, side 5-51, under titlen "La notion de « public » en droit international du droit d’auteur et des droits voisins"Emneord
- Det Juridiske Fakultet
- Ophavsret
- Offentlighed
- konventionsfortolkning