Abstract
På informations- og mediemarkedet er opmærksomhed kronaktivet. At henholdsvis forbruge egen og modtage andres opmærksomhed er udgangspunktet for bilateral handel med opmærksomhed. Opmærksomhed fungerer både som valuta og kapital i informationsmarkedet, hvori medierne spiller en ganske særlig rolle som de store opmærksomhedsbanker, der udlodder opmærksomhedskreditter som banker udbyder finansielle kreditter i pengeøkonomien. Strukturen og dynamikken af mediemarkedet resulterer i gæstfri miljøer for opmærksomhedsbobler i alt fra influencerkultur til fake news og misinformation. Mediernes dagsordenssættende rolle kan hurtigt blive dikteret af det, der larmer og suger opmærksomhed til sig, frem for den information, der bidrager til mediernes egen kvalificerede redaktionelle beslutningsdygtighed og hertilhørende publicistiske forpligtelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Når medierne sætter dagsordenen |
Redaktører | Vibeke Borberg et al |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Djøf Forlag |
Publikationsdato | 1 jan. 2021 |
Sider | 323-342 |
Artikelnummer | 15 |
Kapitel | 15 |
ISBN (Trykt) | 9788757449631 |
Status | Udgivet - 1 jan. 2021 |