Abstract
Pædagogisk psykologi er orienteret mod de psykiske aspekter ved pædagogisk praksis i hverdagsliv og institutioner. I de senere år er disciplinens traditionelle fokus på menneskers indlæringsprocesser og -vanskeligheder blevet udfordret, og forholdet mellem hverdagsliv, uddannelsessystem og konkret pædagogisk praksis er kommet i fokus.
Med afsæt i disse udfordringer forsøger Pædagogisk psykologi - perspektiver og positioner at medvirke til en reformulering og kvalificering af pædagogisk psykologis teoretiske og praktiske område. Bogens artikler fremstiller forskellige perspektiver på og positioner inden for pædagogisk psykologi, men går også i dialog med hinanden om de kritiske afsæt og bestræbelser på at formulere andre teoretiske forståelser og praktiske tiltag. I disse diskussioner gentænkes pædagogisk psykologi ud fra bl.a. aktuelle filosofiske, sociologiske, pædagogiske og videnskabsteoretiske diskussioner.
Bogen, som er den første bog om disciplinen på dansk i mange år, henvender sig til studerende på universiteter, læreruddannelser og seminarier. Den er velegnet såvel som introduktion, overblik og udgangspunkt for videre studier.
Pædagogisk psykologi - perspektiver og positioner er en udgivelse fra forskningsnetværket "Person, intervention, fællesskabsformer i forandring".
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Antal sider | 283 |
ISBN (Trykt) | 8778672961 |
Status | Udgivet - 2006 |