Abstract
Dette praksisbaserede kunstneriske forskningsprojekt Picture the Sky: Cosmic Code, Images, and Imaginaries udforsker afbildninger og undersøgelser af himmelrummet i skæringspunktet mellem videnskabelige, æstetiske
og spekulative sfærer med det formål at genoverveje velkendte historier
om rumrejse, computerteknologi, kunst og astronomi for at kultivere mere
komplekse historiske og materielle teksturer.
En central dimension i projektet er at betragte billedet som et værktøj til
kortlægning og spekulation. Via videnskabelige solfotografier, historiske
spektrogrammer, spekulative kunstneriske celestografier og computerge-
nererede astronomiske modeller undersøger jeg hvordan visuelle opfattel
ser af kosmos har påvirket vores verdenssyn gennem de seneste århund-
reder. Jeg adresserer hvordan kunst og videnskab fungerer som kategori
er og videns-systemer, men jeg opererer i et rum hvor grænserne mellem
kunst, videnskab og spekulation er slørede. Teoretisk trækker projektet på
nymaterialistisk tænkning (Bennett, Marks, Monteiro, Plant), teorier om
medieøkologi og mediearkæologi (Fuller, Parikka, Galloway, Rahm and
Skågeby), feministiske teknologi- og videnskabsstudier (Haraway, Hayles, Barad, van der Tuin, Le Guin, Zylinska) og glitch-feminisme (Laboria Cuboniks, Russel, Menkman).
Gennem en skabning af og en refleksion over billeder sender jeg følgende spørgsmål i kredsløb: Hvordan kan vi blive mere opmærksomme på
historiske kompleksiteter, hvis vi ser på det arbejde og de mennesker der
ofte udelades i traditionelle fortællinger om astronomi og rumrejse? Hvordan kan vi gennem studier af deres fotografi, programmering og vævning
finde nye forståelser af forhold mellem kunst, håndarbejde og videnskab;
mellem det analoge og det digitale? Og hvordan kan vi, gennem disse billeder og objekter som gør verden synlig på nye måder, forestille os andre fremtider?
Jeg undersøger disse spørgsmål gennem tre undersøgelser, der sammenfletter historiske referencer, kunstneriske eksperimenter og nye videnskabelige studier:
I MOON MEMORY
Gennem de filtrede, vævede kobbertråde der udgjorde Apollo 11 månelandingens programmering, og gennem mine egne kode- og væveeksperimenter præsenterer jeg en månelandingshistorie, der rummer en bredere vifte af aktører en sædvanligt og udforsker vævens og computerens overlappende logikker og fortællinger.
II VISIBLE INVISIBLE
Jeg studerer de kornede overflader på hundrede år gamle fotografier skabt af astronomiske pionerer for at undersøge menneske-maskine interaktioner og mekanismer for synlighed og usynlighed. Jeg dvæler ved tilstedeværelsen af spøgelser i maskinerne og reflekterer over de æteriske aspekter af billedskabelse.
III PARTICLES AND PLANETS
Ved at sammenbringe et umage par—en mystiker fra det 19. århundrede og en nulevende astrofysiker—kommer jeg i fysisk kontakt med kosmisk materiale og drager forbindelser på tværs af tid for at kontaminere snævre kategorier som “jord” og “himmel”, “kvindelig” og “mandlig”, “videnskabelig” og “kunstnerisk”, “rationel” og “spekulativ”.
Projektet kulminerer i en afhandling i form af en kunstnerbog, en soloudstilling på Kunsthal Aarhus der indeholder fotografier, film, vævninger, installationer og algoritme-baserede værker, samt en offentlig udsmykning på Steno Diabetes Centeret, Aarhus Universitetshospital. Således kombinerer projektet en produktion af kunstværker, en tænkning der udspringer heraf og en metarefleksion over hvilke betydninger værkernes materialer og teknologier rummer (på forskellige tidspunkter).
og spekulative sfærer med det formål at genoverveje velkendte historier
om rumrejse, computerteknologi, kunst og astronomi for at kultivere mere
komplekse historiske og materielle teksturer.
En central dimension i projektet er at betragte billedet som et værktøj til
kortlægning og spekulation. Via videnskabelige solfotografier, historiske
spektrogrammer, spekulative kunstneriske celestografier og computerge-
nererede astronomiske modeller undersøger jeg hvordan visuelle opfattel
ser af kosmos har påvirket vores verdenssyn gennem de seneste århund-
reder. Jeg adresserer hvordan kunst og videnskab fungerer som kategori
er og videns-systemer, men jeg opererer i et rum hvor grænserne mellem
kunst, videnskab og spekulation er slørede. Teoretisk trækker projektet på
nymaterialistisk tænkning (Bennett, Marks, Monteiro, Plant), teorier om
medieøkologi og mediearkæologi (Fuller, Parikka, Galloway, Rahm and
Skågeby), feministiske teknologi- og videnskabsstudier (Haraway, Hayles, Barad, van der Tuin, Le Guin, Zylinska) og glitch-feminisme (Laboria Cuboniks, Russel, Menkman).
Gennem en skabning af og en refleksion over billeder sender jeg følgende spørgsmål i kredsløb: Hvordan kan vi blive mere opmærksomme på
historiske kompleksiteter, hvis vi ser på det arbejde og de mennesker der
ofte udelades i traditionelle fortællinger om astronomi og rumrejse? Hvordan kan vi gennem studier af deres fotografi, programmering og vævning
finde nye forståelser af forhold mellem kunst, håndarbejde og videnskab;
mellem det analoge og det digitale? Og hvordan kan vi, gennem disse billeder og objekter som gør verden synlig på nye måder, forestille os andre fremtider?
Jeg undersøger disse spørgsmål gennem tre undersøgelser, der sammenfletter historiske referencer, kunstneriske eksperimenter og nye videnskabelige studier:
I MOON MEMORY
Gennem de filtrede, vævede kobbertråde der udgjorde Apollo 11 månelandingens programmering, og gennem mine egne kode- og væveeksperimenter præsenterer jeg en månelandingshistorie, der rummer en bredere vifte af aktører en sædvanligt og udforsker vævens og computerens overlappende logikker og fortællinger.
II VISIBLE INVISIBLE
Jeg studerer de kornede overflader på hundrede år gamle fotografier skabt af astronomiske pionerer for at undersøge menneske-maskine interaktioner og mekanismer for synlighed og usynlighed. Jeg dvæler ved tilstedeværelsen af spøgelser i maskinerne og reflekterer over de æteriske aspekter af billedskabelse.
III PARTICLES AND PLANETS
Ved at sammenbringe et umage par—en mystiker fra det 19. århundrede og en nulevende astrofysiker—kommer jeg i fysisk kontakt med kosmisk materiale og drager forbindelser på tværs af tid for at kontaminere snævre kategorier som “jord” og “himmel”, “kvindelig” og “mandlig”, “videnskabelig” og “kunstnerisk”, “rationel” og “spekulativ”.
Projektet kulminerer i en afhandling i form af en kunstnerbog, en soloudstilling på Kunsthal Aarhus der indeholder fotografier, film, vævninger, installationer og algoritme-baserede værker, samt en offentlig udsmykning på Steno Diabetes Centeret, Aarhus Universitetshospital. Således kombinerer projektet en produktion af kunstværker, en tænkning der udspringer heraf og en metarefleksion over hvilke betydninger værkernes materialer og teknologier rummer (på forskellige tidspunkter).
Originalsprog | Engelsk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Københavns Universitet |
Antal sider | 208 |
Status | Udgivet - 2023 |