Abstract
Formålet med denne artikel er at undersøge, hvori problematikken om for store ’koncentrationer’ af etniske minoritetsbørn på bestemte skoler består, og hvordan den beskrives og begrundes. Undersøgelsen vil i artiklens første del blive belyst ud fra de mest fremtrædende problematiseringer om fordeling af etniske mi- noritetsbørn i skolen i Danmark. I anden del vil spørgsmålet blive belyst i et komparativt perspektiv ud den aktuelle pro- blematisering af ’ghetto’-skoler i Frankrig. Frankrig er valgt som sammenlignende case ud fra spørgsmålet om, hvordan ’ghetto’-skoler problematiseres, når etnicitet og kulturforskelle på et officielt samfundsmæssigt plan glider i baggrunden som forskelskategorier. Det interessante i forhold til at sammenligne problematiseringer af ’ghetto’-skoler i Danmark og Frankrig er ydermere, at trods en udpræget fælles samfundsmæssig og uddannelsespolitisk grundtanke i begge lande om at skabe lige muligheder, er der store forskelle på, hvordan lighedsprincippet forstås og praktiseres.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Gjallerhorn |
Udgave nummer | Nr. 18 |
Sider (fra-til) | 40-52 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1604-4894 |
Status | Udgivet - 2014 |
Bibliografisk note
tema: Deltagelse og udsathedEmneord
- Det Humanistiske Fakultet
- problematiseringer
- 'ghettto'-skoler
- Frankrig
- Danmark
- komparativt perspektiv