Abstract
Forsøg med Aspergerklasser fortsættes i Danmark. Artiklen giver bud på hvorfor Aspegere og lærere i konventionelle sammenhænge oplever kommunikationsproblemer i et integrationelt perspektiv og skitserer rammerne for en dybere behandling af emnet med inddragelser af perspektiver som Asperger-selvbiografier, indledende feltarbejde og analyseredskaber, diskursanalyse og operationalisering af det integrationelle begreb "contextualization".
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Tidsskrift | Language Sciences |
Vol/bind | 33 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 593-602 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0388-0001 |
DOI | |
Status | Udgivet - 6 maj 2011 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- integrationisme
- integreret sprogforskning
- autisme
- Aspergers Syndrome
- selvreflektion
- sprogpsykologi
- uddannelsesforskning
- diskursanalyse
- kognitive studier
- forsøgsklasser
- mentorordning
- temple grandin
- daniel tammet
- petra björne
- simon baron-cohen
- uta frith
- hans asperger
- psykiatri
- ronald d. laing
- roy harris
- festskrift
- integrational linguistics
- integrationism
- diagnose
- gymnasium
- gymnasieforskning
- specialundervisning
- metodologi