Tredje generations coaching: – en invitation til nytænkning og faglig udvikling

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    ”Tredje generations coaching” udfolder et nyt univers for coaching og coachingpsykologi gennem en bearbejdelse af aktuel samfundsforskning, nye læringsteorier og diskurser om det personlige lederskab. ”Tredje
    generations coaching” er funderet på en samfundsmæssig forståelse af coaching. Coaching er blevet så betydningsfuld, fordi samfundet opleves som uoverskueligt og hyperkomplekst. Viden skal nu udformes og anvendes i specifikke kontekster og situationer, og både i privatliv og i det offentlige rum skal vi lære at forhandle os til rette. Coaching kan hjælpe os til at skabe ny viden og mestre sociale forhandlinger. Coaching er dermed en slags fødselshjælp til nye refleksioner og perspektiver, en hjælp til selvhjælp og en støtte til ens egen selvdannelsesproces.
    ”Tredje generations coaching” fremhæver coach og coachee i deres narrativ-samskabende partnerskab. Til forskel fra første generations coaching, hvor formålet er at hjælpe fokuspersonen til at nærme sig en bestemt målsætning, og til forskel fra anden generations coaching, hvor coachen har en antagelse om, at coachee’en implicit kender løsningen til en bestemt udfordring, så er tredje generations coaching mindre målfokuseret i sin dagsorden, men mere dybdegående og bæredygtig gennem et fokus på værdier og identitetsarbejde.
    Coach og coachee skaber noget sammen: Meninger og betydninger genereres i fællesskab under samtalen, hvor begge parter er på en rejse, og hvor nye fortællinger langsomt udformer sig. Tredje generations coaching
    er en integration af det oplevelsesbaserede og subjektiv-eksistentielle med den relationelle og diskursive dimension.
    Det er forfatterens ambition at løfte coaching og coachingpsykologien til et nyt fagligt niveau og med en anden dagsorden. Titlen ”Tredje generations coaching” kan forstås som en slags programerklæring – dog ikke i normativ forstand, men som en invitation til stimulering af læserens faglige udviklingsproces, som jeg selv befinder mig i og som aldrig ender. Den teoretiske og fagprofessionelle udvikling er en konstant og
    fortløbende proces.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftCoaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology
    Vol/bind2
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)11-25
    Antal sider15
    DOI
    StatusUdgivet - 2012

    Bibliografisk note

    CURIS 2012 5200 122

    Citationsformater