Abstract
Det er alment anerkendt, at indlæring og motivation stimuleres ved direkte at sanse et fænomen.
De danske universitetsstudier i idræt er nogle af de få, der direkte inkorporerer denne praksis i læringen. Det gælder naturligvis i første omgang fag som boldspil, svømning og ekspressiv idræt. Men kan de boglige fag også kvalificeres gennem involvering af sanserne?
I et nyt koncept til gymnasiernes samt til universiteternes bachelorundervisning i idræt og historie, arbejdes der netop ud fra denne grundidé.
Det er udfoldet i min bog ‘Med kroppen ind i kulturen – idrætshistoriske strejflys’ på Syddansk Universitetsforlag, som denne artikel er baseret på.
De danske universitetsstudier i idræt er nogle af de få, der direkte inkorporerer denne praksis i læringen. Det gælder naturligvis i første omgang fag som boldspil, svømning og ekspressiv idræt. Men kan de boglige fag også kvalificeres gennem involvering af sanserne?
I et nyt koncept til gymnasiernes samt til universiteternes bachelorundervisning i idræt og historie, arbejdes der netop ud fra denne grundidé.
Det er udfoldet i min bog ‘Med kroppen ind i kulturen – idrætshistoriske strejflys’ på Syddansk Universitetsforlag, som denne artikel er baseret på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 3 |
Tidsskrift | Videnskab.dk [online] |
Vol/bind | 3 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 1-12 |
Antal sider | 12 |
Status | Udgivet - 22 apr. 2022 |