Personal profile

Short presentation

Jette Led Sørensen er professor i interprofessionel læring og ansat på Rigshospitalet i Juliane Marie Centeret. Arbejder med forskning og tværfaglig udannelse i Juliane Marie Centeret og Mary Elizabeths Hospital - Riget for børn, unge og gravide, Rigshospitalet. Er speciallæge i gynækologi og obstetrik og har en Master in Medical Education degree (MMEd) fra Dundee University, Scotland og en ph.d fra Maastrich University, Holland, begge med fokus på tværfaglig simulationsbaseret læring. 

Er studieleder for den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelsen, Cand. Scient. San. ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. Det er en kandidatuddannelse for akademisk opkvalificering af sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoteraputer, bioanalytikere og andre med en mellemlang videregående sundhedsuddannelse.  

Forskning- og uddannelsesprojekter er aktuelt overvejende i tilknytning til Mary Elizabeths Hospital - Riget for børn unge og gravide. Særligt er der fokus på forskning omkring sundhedsprofessionelles uddannelse og kompetencer i alderssvarende kommunikation, leg som metode til kommunikation i sundhedsvæsenet, børne- og ungerettigheder, børn og unges patientoplevelser og -erfaringer, patientinvolvering, mobilisering af hospitalsindlagte børn og unge samt metoder til at vurdere mobilisering  og sammenhængende behandling af kritisk syge nyfødte og syge barslende. Heri indgår flere Ph.d.-projekter, der vil danne grundlag for konkrete interventioner, der vil blive arbejdet med i det kommende Mary Elizabeths Hospital - Riget for børn, unge og gravide.

Se om forskning: Forskning i Mary Elizabeths Hospital

Se om aktuelle projekter og phd

Se materialer om uddannelse i 'Alderssvarende kommunikation' og 'Kommunikation og leg med børn og unge i Sundhedsvæsenet'

Publicationer i Google Scholar

Potential conflicts of interests: Munksgaard (publisher): Jette Led Sørensen is editor and author of several chapters in two editions of ‘Ars Pariendi -håndgreb og akut behandling ved fødsler ’ , and author of chapters in the book ‘Simulation i sundhedsvæsenet’

Research funds: No position

Research funding obtained from (either as PI or co-applicant): Det Regionale Uddannelsesråd, Rigshospitalets Forskningspulje, Novo Nordisk Fonden, LEGO-Foundation, BørneRigets Fond, Trygfonden , Helsefonden , Paulsens mindefond, Erhvervsstyrelsens tilskudsordning til understøttelse af innovative indkøb, Gangstedfonden, Erik og Susanna Olesens Almentgørende Fond, Hans og Nora Buchards Fond, Johannes Fogs fond, HS VEO midler SUNDs Undervisningskvalitetespulje, Forsøgsdyrenes fond, Det Classenske Fidecommis Jubilaeumsfond,  Aase & Ejner Danielsens fond, Toyata Foundation, Beckett Fond, Kong Christian X Fund, Regionernes udviklings- og forskningspulje,  Laerdal Acute Foundation, Grosserer Chr. Andersens Legat,  Alternativfondet, Østifterne, Børnecancerfonden.

CV

 

Education/Academic qualification

PhD, Degree of Doctor, Obstetric simulation - Designing simulation-based medical education and the role of physical fidelity, Maastricht University

Award Date: 1 Jun 2016

Master in Medical Education Degree, MMEd, University of Dundee

Award Date: 1 Oct 2006

Speciallæge i Gynækologi og Obstetrik

Award Date: 30 Jun 1998

Medicin, Medicinsk Embedseksamen

Award Date: 30 Jun 1984

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or