Digitaliseringsstrategier og digitale kompetencer i praksis: Erfaringer fra tre danske universiteter

Danielle Hagood, Andreas Lindenskov Tamborg, Dorte Sidelmann Rossen, Mads Ronald Dahl, Rune Gram Nagel, sara paasch knudsen, Rikke Ørngreen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

På de danske universiteter foregår der i øjeblikket et intensivt strategi- og implementeringsarbejde ift. det digitale område. Der er udformet nationale strategier, der tager udgangspunkt i brede mål, men de danske universiteter har forskellig læringskultur, størrelse og historik, og derfor ser de specifikke lokale strategier og implementeringspraksisser forskellige ud. Forfatterne til denne artikel oplevede en mangel på konkret erfaringsudveksling mellem universiteterne. For at finde relevante steder at udveksle erfaring og indgå i dialog, har vi, med udgangspunkt i vores egne organisationer, arbejdet med tre case-beskrivelser (Københavns Uuniversitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet). Vores hensigt var at give plads til hver institutions forskelligartede tilgange, og på basis heraf, identificere centrale spørgsmål, som kan fremme en vigtig dialog om digitalisering på universitetsuddannelserne. Denne debatartikel diskuterer vores erfaringer med dette arbejde.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
ISSN1901-5089
Publication statusAccepted/In press - 2025

Cite this