TY - JOUR
T1 - Digitaliseringsstrategier og digitale kompetencer i praksis: Erfaringer fra tre danske universiteter
AU - Hagood, Danielle
AU - Tamborg, Andreas Lindenskov
AU - Rossen, Dorte Sidelmann
AU - Ronald Dahl, Mads
AU - Gram Nagel, Rune
AU - paasch knudsen, sara
AU - Ørngreen, Rikke
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - På de danske universiteter foregår der i øjeblikket et intensivt strategi- og implementeringsarbejde ift. det digitale område. Der er udformet nationale strategier, der tager udgangspunkt i brede mål, men de danske universiteter har forskellig læringskultur, størrelse og historik, og derfor ser de specifikke lokale strategier og implementeringspraksisser forskellige ud. Forfatterne til denne artikel oplevede en mangel på konkret erfaringsudveksling mellem universiteterne. For at finde relevante steder at udveksle erfaring og indgå i dialog, har vi, med udgangspunkt i vores egne organisationer, arbejdet med tre case-beskrivelser (Københavns Uuniversitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet). Vores hensigt var at give plads til hver institutions forskelligartede tilgange, og på basis heraf, identificere centrale spørgsmål, som kan fremme en vigtig dialog om digitalisering på universitetsuddannelserne. Denne debatartikel diskuterer vores erfaringer med dette arbejde.
AB - På de danske universiteter foregår der i øjeblikket et intensivt strategi- og implementeringsarbejde ift. det digitale område. Der er udformet nationale strategier, der tager udgangspunkt i brede mål, men de danske universiteter har forskellig læringskultur, størrelse og historik, og derfor ser de specifikke lokale strategier og implementeringspraksisser forskellige ud. Forfatterne til denne artikel oplevede en mangel på konkret erfaringsudveksling mellem universiteterne. For at finde relevante steder at udveksle erfaring og indgå i dialog, har vi, med udgangspunkt i vores egne organisationer, arbejdet med tre case-beskrivelser (Københavns Uuniversitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet). Vores hensigt var at give plads til hver institutions forskelligartede tilgange, og på basis heraf, identificere centrale spørgsmål, som kan fremme en vigtig dialog om digitalisering på universitetsuddannelserne. Denne debatartikel diskuterer vores erfaringer med dette arbejde.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1901-5089
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
ER -