TY - JOUR
T1 - Et internationalt STM-perspektiv på evaluering
AU - Dolin, Jens
AU - Bruun, Jesper
AU - Nielsen, Jan Alexis
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - ASSIST-ME var et 4-årigt forskningsprojekt, som involverede 11 forskergrupper fra 8 europæiske lande i perioden 2013-2016. Det undersøgte, hvorledes formative og summative evalueringsmetoder kan støtte og forbedre undersøgelsesbaserede tilgange i europæisk science, teknologi og matematik uddannelser med henblik på at formulere guidelines og anbefalinger rettet mod relevante aktører. Det meget komplekse projekt var rammen om en lang række udviklingselementer, med rum for betydelig national variation, koncentreret om fire fælles forskningsspørgsmål. Artiklen beskriver hovedideerne i projektet og derefter koncentrerer sig om tre aspekter: Relationerne mellem formative og summative formål med evaluering og mulighederne for at kombinere dem, det policy-relaterede arbejde, og herunder udvælgelsen af relevante aktører, samt fremtidige forskningsspørgsmål, som udspringer af projektet.
AB - ASSIST-ME var et 4-årigt forskningsprojekt, som involverede 11 forskergrupper fra 8 europæiske lande i perioden 2013-2016. Det undersøgte, hvorledes formative og summative evalueringsmetoder kan støtte og forbedre undersøgelsesbaserede tilgange i europæisk science, teknologi og matematik uddannelser med henblik på at formulere guidelines og anbefalinger rettet mod relevante aktører. Det meget komplekse projekt var rammen om en lang række udviklingselementer, med rum for betydelig national variation, koncentreret om fire fælles forskningsspørgsmål. Artiklen beskriver hovedideerne i projektet og derefter koncentrerer sig om tre aspekter: Relationerne mellem formative og summative formål med evaluering og mulighederne for at kombinere dem, det policy-relaterede arbejde, og herunder udvælgelsen af relevante aktører, samt fremtidige forskningsspørgsmål, som udspringer af projektet.
KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
KW - Formativ evaluering
KW - Summativ evaluering
KW - Undersøgelsesbaseret undervisning
KW - Policy
U2 - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201
DO - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 57
EP - 76
JO - Sammenlignende Fagdidaktik
JF - Sammenlignende Fagdidaktik
SN - 2794-1663
IS - 7
ER -