Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

153 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.
Original languageDanish
Article number3
JournalTidsskrift for professionsstudier
VolumeÅrg. 14
Issue number27
Pages (from-to)22-32
Number of pages11
ISSN2446-0273
Publication statusPublished - 2018

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this