Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterResearch

Abstract

På baggrund af en tværnational spørgeskemaundersøgelse forsøger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, samt undersøger betalingsviljen for det danske velfærdssvinekød. Segmenteringen i dette kapitel er baseret på en række indkøbsparametre samt forbrug af svinekød. I Danmark er det segment, der er interesseret i at købe dansk velfærdssvinekød, optaget af dyrevelfærd og
betaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyder
dermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.
Original languageDanish
Title of host publicationStyrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer : Formidling af resultater fra to forskningsprojekter
EditorsTove Christensen, Peter Sandøe
Number of pages14
PublisherInstitut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet
Publication date2020
Pages33-46
Chapter3
ISBN (Print)978-87-93768-18-5
Publication statusPublished - 2020

Cite this