Haderen, elskeren og læseren: Holdning, underholdning og pædagogisk potentiale i essayistisk skrivelitteratur

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

369 Downloads (Pure)

Abstract

I en sammenlignende læsning af to markante eksempler på essayistisk skrivning om skrivning, Ole Meisners ”Haderen” (2008) og Stanley Fishs How To Write a Sentence and How to Read One (2011), udpeges styrker og svagheder ved underholdende og holdningspræget håndbogsretorik. Formen kan engagere urutinerede skribenter, heriblandt journaliststuderende, og styrke deres sprogfaglige selvforståelse. Den ironiske humor hos Meisner synes imidlertid at undergrave dette ærinde ved at fokusere på fejltrin og ufrivilligt komisk sprogbrug. Fishs fokus på bevidst efterligning af gode eksempler synes i højere grad at bemyndige læserne og anvise et videre skrivepædagogisk potentiale.

Fuld tekst: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/journalistica/article/view/22976
Original languageDanish
JournalJournalistica
Volume2015
Issue number1
Pages (from-to)4-23
Number of pages20
ISSN1901-6220
Publication statusPublished - 2015

Cite this