Abstract
Øget integration mellem undervisning og forskning efterspørges både nationalt og in-ternationalt. I artiklen ses nærmere på klyngevejledningens muligheder for at under-støtte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenhæng. I et pilot-studie blandt to specialeklynger på Københavns Universitet undersøges klyngevejled-ningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er på de studerendes feedbackakti-viteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i foråret 2019 gennem spørgeskemaer og observation. Un-dersøgelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at få input fra flere” vurderes højt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i løbet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men også behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klynge-vejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forsknings-lignende processer.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Volume | 16 |
Issue number | 29 |
Pages (from-to) | 87-104 |
ISSN | 1901-5089 |
Publication status | Published - Oct 2020 |