Konkurrenceretlige Emner 1/2025

Christian Bergqvist (Editor), Peter Stig Jakobsen (Editor)

Research output: Book/ReportAnthologyResearch

13 Downloads (Pure)

Abstract

Ulrikke Zöllner, advokatfuldmægtig hos Bruun & Hjejle, behandler hvordan Intel-sagerne har ændret vurderingen af loyalitetsrabatter og identificerer udfordringer forbundet hermed. Hertil undersøges mulige løsningsforslag, og konkluderer, at Intel-sagerne har ændret vurderingen fra en form- til en effektbaseret vurdering. Der er særligt to udfordringer forbundet med vurderingen: (i) fastlæggelsen af et rabatsystems evne til at begrænse konkurrencen, og (ii) anvendelse af AEC-testen i sager om loyalitetsrabatter. Bidraget diskuterer mulige løsningsforslag og inddrager retspolitiske overvejelser.

Juliette Vibeke Märcher Bernard, advokatfuldmægtig hos Bruun & Hjejle, behandler, hvorvidt EU-fusionskontrolsreglerne og konkurrenceretten er tilstrækkelige til at imødegå strategiske opkøb i digitale markeder. Bidraget analyserer, om forebyggende strategiske opkøb udgør en reel konkurrenceretlig udfordring inden for fusionskontrol. Derefter vurderes to forslag fra EU-kommissionen og EU-Domstolen: Artikel 22 i EU-fusionskontrolsforordningen overfor TEUF art. 102. Det konkluderes, at hverken Artikel 22 eller Artikel 102 er tilstrækkelig til at regulere disse fusioner. I stedet bør EU-fusionskontrolforordningen ændres, eller samarbejdet mellem nationale konkurrencemyndigheder styrkes gennem ændringer af deres nationale fusionskontrolsregler.

Louise Cens Holste, stud.jur. hos Mærsk, og Sofie Kroer Madsen, advokatfuldmægtig hos Gorrissen Federspiel, behandler, om selvbegunstigelse kan kvalificeres som misbrug af dominerende stilling efter TEUF art. 102. Bidraget analyserer Google Search (Shopping)-sagen for at udlede de anvendte misbrugsteorier. Derefter sammenholdes EU-Domstolens udlægning af selvbegunstigelse med definitionen i DMA art. 6, stk. 5 og Kommissionens udkast til retningslinjer for TEUF art. 102. Endelig undersøges, om et generelt forbud mod selvbegunstigelse vil være hensigtsmæssigt efter TEUF art. 102, og om misbrugsformen er særligt relevant på digitale markeder. Det konkluderes, at selvbegunstigelse ikke i sig selv udgør misbrug, men kan være det, hvis kombineret med andre tiltag. Google Search (Shopping)-sagen opstiller dog ikke en klar juridisk test herfor.
Original languageDanish
Number of pages220
ISBN (Electronic)9788797505021
Publication statusPublished - 2025

Cite this